actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 19th July 2015, 20:31
Lore.P*eters Lore.P*eters is offline
Registered User

Drones belemmeren blussen van bosbrand in Californië

Het blussen van een grote natuurbrand in Californië heeft vrijdag vertraging opgelopen door de aanwezigheid van drones. Dat berichtte CNN gisteren. Doordat vijf onbemande vliegtuigjes boven het vuur hingen, moesten blushelikopters aan de grond worden gehouden. De Amerikaanse brandweer roept mensen met drones dan ook op hun vliegende camera's weg te houden bij branden.

Door de brand, die ten noordoosten van de stad Los Angeles over een snelweg trok, gingen meer dan 20 voertuigen in vlammen op. De brandweer wilde uitrukken met blushelikopters, maar vreesde een botsing met de drones.

"Zodra we drones zien, stoppen we vanuit veiligheidsredenen met vliegen", aldus Lee Beyer van de natuurorganisatie die de bossen beheert tegen nieuwszender ABC. "Als een drone vast komt te zitten in een propeller of vleugel kan dat ernstige gevolgen hebben."

Kwartier vertraging
Volgens de brandweer hebben de vliegtuigjes de bluswerkzaamheden met ruim een kwartier vertraagd. Een piloot zag vrijdag de drones waarop grondpersoneel op zoek ging naar de bestuurders. Die werden gedwongen hun speeltjes te laten landen. Niemand werd gearresteerd.

Beyer durft niet te zeggen of de drones en de latere bluswerkzaamheden hebben geleid tot een snellere verspreiding van de brand.

De verloren tijd had volgens de brandweer wél gebruikt kunnen worden om een veiligere omgeving te creëren voor de automobilisten die de brand zagen naderen. "Dan hadden we minder mensen zien rennen voor hun leven", zei een woordvoerder. Honderden mensen kwamen vast te zitten in het verkeer, tussen de vlammen en rook. Slechts twee mensen raakten gewond op de snelweg tussen Zuid-Califonië en Las Vegas.

Pas toen de drones vertrokken, konden de blushelikopters alsnog uitrukken. Het is onduidelijk wie de eigenaars zijn van de onbemande toestellen. Het gaat vermoedelijk om amateurs die een kijkje wilden nemen.

Steeds vaker
Tot frustratie van overheidsdiensten duiken steeds vaker drones op bij natuurbranden. Een woordvoerster van het Amerikaanse Staatsbosbeheer riep iedereen op de onbemande toestellen uit de buurt te houden van de brand in Californië. "We kunnen het risico op een botsing met helikopters niet nemen. Dat kan levens kosten."

Volgens de autoriteiten is ook een andere natuurbrand uitgebroken in het zuiden van Californië, dat kampt met grote droogte. Daardoor moesten zeker 90 padvindsters worden geëvacueerd.Ook 300 andere kampeerders werden in veiligheid gebracht, onder wie 130 dove of slechthorende kinderen.

Bron: De Morgen, 19/07/2015 http://www.demorgen.be/wetenschap/d...ornie-a2398595/

Mening: Ik vind dat drones afgeschaft moeten worden. Politie e.d. mogen deze nog wel gebruiken om belangrijke redenen, maar de gewone burger zou dit niet in bezit mogen hebben. Er zijn weinig redenen om dit toe te laten. De camera die eraan hangt, is schending van de privacy. Het vliegen zelf is gevaarlijk voor luchtballonnen en zoals in dit geval het blussen van een brand. Het heeft meer nadelen dan voordelen. Voor politie is er dan wel een groot voordeel. Ze kunnen een drone inschakelen voor achtervolging van een ontsnapte misdadiger. Drones vallen veel minder op dan een helikopter bijvoorbeeld. Geef alleen mensen een drone die het echt kunnen gebruiken, maar geef er niet zomaar één om even met 'te spelen'.
Met citaat antwoorden
Oud 21st July 2015, 13:18
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Drones belemmeren blussen van bosbrand in Californië

De mening van Lore kan ik zeker begrijpen, maar ik vind het een beetje te negatief en te sterk bekeken vanuit één standpunt. Persoonlijk vind ik het ongepast dat mensen drones inschakelen om voor 'ramptoerist' te spelen en alles als eerste te weten. Veiligheid komt nog altijd op de eerste plaats. In het artikel staat dat er geen boetes werden uitgeschreven, maar ik denk dat boetes wel op z'n plaats zouden geweest zijn. Het vertragen van het blussen van een bosbrand kan nefaste gevolgen hebben. Mensen moeten weten dat dergelijk gedrag daarom ook ongepast is en een boete doet hen in veel gevallen meer tot inzicht komen dan een gesprek.
Een drone volledig verbieden, zoals Lore aangaf, vind ik overdreven. Er zijn verschillende redenen waarom mensen een drone aanschaffen. Ouders die hun kinderen in het oog willen houden wanneer ze buiten aan het spelen zijn, maar zelf geen tijd hebben om bij hen buiten te zijn is zo een voorbeeld.
Naar mijn mening mogen mensen een drone hebben, maar moeten ze er verantwoord mee omgaan.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:02.