![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Spanje kan opnieuw hogere lonen betalen
Spanje kan opnieuw hogere lonen betalen
De Spaanse lonen kunnen dit jaar 1 procent en volgend jaar tot 1,5 procent stijgen, na drie jaren van loonbevriezing. Dat zijn vakbonden en werkgevers maandag overeengekomen. Het loonakkoord geldt voor drie jaar, maar de marge voor 2017 is nog niet becijferd door de sociale partners. ‘Het akkoord weerspiegelt de realiteit’, aldus Juan Rosell, voorzitter van werkgeversfederatie CEOE. De Spaanse economie heeft in 2014, na vijf jaren van recessie of stagnatie, opnieuw aangeknoopt met groei. De economische groei zou in 2015 kunnen oplopen tot 2,9 procent. Niet alle Spanjaarden merken dat. Met een werkloosheidsgraad van 23,78 procent heeft het land de op één na hoogste werkloosheid in de eurozone. Heel wat Spanjaarden die wel een baan hebben, moesten de voorbije jaren zelfs loonverlagingen slikken. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150608_01719822 Datum: 08/06/2015 om 12:18 Mening Spanje heeft een economisch zware tijd achter de rug. Ik kan mij de nieuwsberichten van enkele jaren geleden nog makkelijk voor de geest halen. Daarbij herinner ik het mij nog goed dat er verdeeldheden bestonden, ook in België. Mensen die niet konden geloven dat zoiets in Europa zou kunnen gebeuren en mensen die zeiden dat ze dit enigszins wel zagen aankomen. Op dit moment is Griekenland het meest in de problemen van de landen uit de Europese Unie. Griekenland sleurt hierdoor ook andere landen mee (denk maar aan de landen waarvan Griekenland geleend heeft). Het nieuws dat Spanje opnieuw in staat is om hogere lonen te betalen geeft ons hoop. Na een lange zware economische tijd zal de economie in Spanje zich rustig aan opnieuw herstellen. Laat ons hopen dat dit bij andere Europese landen ook het geval is. Wat er met Griekenland zal gebeuren weet op dit moment nog niemand met zekerheid, maar aan de nieuwsberichten te zien/horen/lezen ziet het er niet goed uit en zullen er altijd partijen in moeilijkheden komen (wat de beslissingen rond Griekenland ook zullen zijn). |