actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th May 2015, 19:14
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Talking Verdeel, heers en bespaar

Verdeel, heers en bespaar


Door een 22 urenweek voor iedere leerkracht in het middelbaar te bepleiten, houdt Lieven Boeve onterecht het cliché in stand dat leraren weinig werken, vindt Geert David. Bovendien viseert hij zo vooral de leerkrachten in de derde graad en zet hij hen op tegen hun collega’s.



De schade die Lieven Boeve, directeur-generaal van het Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs (VSKO), heeft aangericht met de uitspraak ‘22 urenweek voor elke leraar in middelbaar onderwijs’ (DS online 20 mei) is aanzienlijk.

Zo creëert hij een perceptie dat leerkrachten een voltijdse wedde krijgen om ‘maar’ 22 uur (of minder) te werken. Uren van 50 minuten dan nog. Denkt hij werkelijk dat niet-leerkrachten beseffen wat ‘schoolopdracht’ wil zeggen?

Even kaderen: volgens een onderzoek in 2000 (!) werkten leerkrachten in het secundair onderwijs 47 uur (van 60 minuten) per week. Wat leren we hieruit?

1. Leerkrachten werken meer dan voldoende en komen op jaarbasis uit op een ‘gewone’ werkweek van ruim 38 uur.

2. Het onderzoek was gebaseerd op bijgehouden agenda’s van leerkrachten gedurende 14 dagen en extrapolatie van die resultaten. Men ging er dus vanuit dat er tijdens de vakanties niets wordt uitgericht, wat niet klopt.

3. De taakbelasting van leerkrachten kwantificeren is geen hot item. Het laatste onderzoek van de diensten die aangestuurd worden door het ministerie van Onderwijs dateert van 2000. Blijkbaar is er wél geld (minimaal 30.000 euro per studie) om onderzoek te verrichten rond bijvoorbeeld een ‘Haalbaarheidsanalyse voor het gebruik van het CEFR of ERK als referentiekader voor het talenonderwijs in de Vlaamse Gemeenschap op basis van een internationaal comparatief onderzoek’.


Kaakslag

Eigenlijk wordt er door het VSKO een besparing aan de minister van Onderwijs voorgesteld, vooral op de kap van de leerkrachten van de derde graad: zij moeten 10 procent meer lesgeven. De voorgestelde maatregel maakt mij bijzonder ongelukkig, vooral omdat hij geïnspireerd is op een weinig christelijke waarde, namelijk ‘verdeel en heers’. Bij diegenen die niet getroffen zijn – leerkrachten van de eerste graad – is er opluchting, leerkrachten van de derde graad voelen het voorstel aan als een kaakslag. Dat Boeve suggereert om heel wat leerkrachten 2 uur meer te laten werken, laat uitschijnen dat die leerkrachten (meestal masters) al tientallen jaren profiteurs zijn.

Daarenboven komen nog maatregelen van de overheid waarbij de diplomabonificatie wordt afgeschaft. Gevolg is dat masters twee jaar langer zullen moeten werken dan bachelors. Denkt hij nog veel masters te enthousiasmeren om in het onderwijs te stappen?

Boeves argument is misschien: ‘Ik wil de lat gelijk leggen.’ Dat argument is niet valabel.

1. De moeilijkheidsgraad om een les (Nederlands, wiskunde, aardrijkskunde...) voor te bereiden in de eerste graad of in de derde graad is niet dezelfde.

2. De tijd die in de eerste graad gaat naar het maken en verbeteren van taken, toetsen, examens van een les (Nederlands, wiskunde, aardrijkskunde...) is niet dezelfde.

3. In tso/bso zijn er GIP’s (geïntegreerde proeven) verplicht (in aso worden er dikwijls ‘werkjes’ gemaakt). Leerkrachten van de derde graad worden daar extra mee belast buiten hun lesopdracht (‘schoolopdracht’). Reken maar op een gemiddelde van één lesuur per week. Leerkrachten van de eerste graad kennen dit niet.

Enkele ideeën

Daarom, mijnheer Boeve, vraag aan de minister van Onderwijs een onderzoek rond taakbelasting van leerkrachten in de verschillende graden, onderwijsvormen en vakken. Stel volgende besparingen voor: schaf irrelevante studierichtingen af (het aanbod is gigantisch en overlappend), waak erover dat in elke les minstens 10 leerlingen zitten (8 leerlingen voor praktijkvakken) en vermijd dubbele organisaties. Scholen bouwen elk jaar een steeds grotere cel leerbegeleiding uit. CLB’s worden daarom elk jaar wat minder zinvol. Integreer deze in de scholen en bespaar. Een andere idee is om in de toekomst in scholengemeenschappen of scholengroepen in een stad (of soms regio) dezelfde studierichtingen niet meer in te richten en zo een halt toe te roepen aan de wildgroei.


DS, 27-05-2015 (Geert David, Leerkracht)
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 09:29.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.