|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Denemarken meest fietsvriendelijke EU-land, België zesde
Denemarken is het meest fietsvriendelijke land van de Europese Unie. Dat blijkt uit de tweede editie van de fietsbarometer van de Europese Federatie van Fietsers (ECF). België staat op de zesde plaats.
Net zoals bij de vorige editie, die in 2013 verscheen, staan Denemarken en Nederland bovenaan de lijst, gevolgd door dezelfde vier landen: Zweden, Finland, Duitsland en België. Bij het opstellen van het klassement tellen vijf factoren : hoe wijdverspreid het gebruik van fietsen is, de fietsveiligheid, het aantal fietstoeristen, het jaarlijks aantal verkochte tweewielers en het aantal en de grootte van belangenorganisaties voor fietsers. De sterkste stijgers zijn Slovenië, Luxemburg, Litouwen en Spanje. De sterkste dalers zijn Ierland, Portugal en Griekenland. De laatste plaats is weggelegd voor Roemenië. Bij de vorige editie was dat Malta. Nieuwkomer Kroatië staat op de 16de plaats. Globaal gezien doen de Noord- en West-Europese landen het beter op het vlak van fietsvriendelijkheid. “Bij de Zuid- en Oost-Europese landen zijn er nog heel wat mogelijkheden voor vooruitgang”, zegt de ECF. Bron: De Gazet van Antwerpen Datum: 18/05/2015 Mening: De fiets is volgens mij een van de meest efficiënte vervoersmiddelen die er is. Fileproblematiek, met de nodige stress tot gevolg, is met de fiets ondenkbaar. Zowel op sociaal als op milieuvlak is de fiets een ideale oplossing. Steden moeten volgens mij nog meer inzetten om deze zwakke weggebruiker meer plaats te geven in de stad. Fietsers hebben het vaak moeilijk om zich een weg te banen door de met file gevulde wegen. Investeringen op vlak van fietsinfrastructuur kunnen er volgens mij voor zorgen dat nog meer mensen hun fiets zullen verkiezen boven de auto, wat de fileproblematiek kan terugdringen. Ook zuidelijke landen, waar fietsen niet in de algemene cultuur gebakken zit, moeten volgens mij deze piste durven bewandelen, of beter gezegd 'befietsen'. |
#2
|
|||
|
|||
Net zoals Joppe, vind ik ook dat de fiets het meest efficiënte vervoersmiddel is hier in België. Ik zou het zelf niet kunnen missen. Verplaatsen gebeurt relatief snel, je hebt geen last van files en al helemaal geen zorgen over waar je jouw fiets zou moeten parkeren. Dat landen in het zuiden en oosten van Europa lager scoren vind ik niet eigenaardig. Enkele jaren geleden ben ik op uitwisseling geweest naar Hongarije. In dat land gebeurde elke verplaatsing met de wagen of te voet. Ik heb daar zelf geen enkele fiets gezien. Mijn uitwisselingsstudent kwam ook naar België. Ik reed zelf altijd met de fiets naar school. Ik heb het één keer geprobeerd om met haar met de fiets naar school te rijden maar het was onmogelijk. Normaal fietste ik op drie kwartiertjes naar school. Met haar erbij heeft het maar liefst één uur en 30 minuten geduurd om op school te geraken. Voor de rest van de week hebben we er dan maar voor gekozen om met de bus naar school te gaan. Medeleerlingen die een student uit Zweden en Finland kregen ondervonden weinig problemen. Medeleerlingen die een student uit Spanje en Italië kregen ondervonden dezelfde problemen.
|
#3
|
|||
|
|||
Dat Denemarken bovenaan de lijst staat verbaast me niet.
Ik wist dat Kopenhagen een groene fietszone moest worden, en blijkbaar volgt de rest van het land ook. Nederland is ook altijd één van de koplopers, net als de andere Scandinavische landen. Erg goed bezig zijn de Belgen toch ook als ze de zesde plaats bereiken! Dat Oost-Europa nog wat werk heeft is ook duidelijk als je de cijfers bekijkt. Maar, er is hoop, want ieder land doet zijn best ! Hopen we toch? |