|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Ben Weyts wil kilometerheffing voor personenwagens
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) wil werk maken van een kilometerheffing voor personenwagens. "We moeten dat gewoon doen", klinkt het vandaag in een interview met De Tijd.
"Alleen met beton zal het niet lukken", zo analyseert de minister tijdens het interview het fileprobleem. "Uiteindelijk zullen we de mobiliteit moeten sturen." "Als je echt wil sturen, heb je een kilometerheffing voor personenwagens nodig", luidt het verder. "We vinden het doodnormaal dat we in Frankrijk en Zwitserland betalen voor het gebruik van de wegen. Waarom zouden we hetzelfde principe niet in Vlaanderen invoeren? Wij zijn het transitland bij uitstek." "Veel Vlamingen betalen vandaag gewoon te veel verkeersbelasting. Het bezit van een wagen belast de wegen en de economie niet. Het verbruik van een wagen daarentegen leidt tot vervuiling en files. Wie de weg minder belast, moet minder belastingen betalen." Volgens de minister is er wel meer studiemateriaal nodig. De invoering van de kilometerheffing voor vrachtwagens in april 2016, is daarvoor een uitgelezen kans. Bron: De Morgen, 16 mei 2015 http://www.demorgen.be/binnenland/b...agens-a2323616/ Mening Ik vind dat Ben Weyts hier wel een punt heeft. Als we naar Frankrijk of Zwitserland op reis gaan, vinden we het heel normaal dat we moeten betalen voor de wegen. België is een land waar veel verkeer op de wegen is. Al dat verkeer zorgt ervoor dat onze wegen sneller verslijten. Al dat oplapwerk van de wegen of vernieuwing van het wegdek kost heel veel geld. Dat geld kan men dan bekomen door het invoeren van kilometerheffing. Het ander positief punt is wie veel met de wagen rijdt, ook meer moet betalen. Dit is logisch want hij maakt meer gebruik van de wegen en zorgt zo dus voor een grotere slijtage van de wegen. Mensen die de auto dan minder gebruiken, moeten dan ook veel minder kilometerheffing betalen. Dat heel dit project eerst nog grondig moet onderzocht worden, lijkt mij vrij logisch. Deze ingreep kan niet vandaag op morgen ingevoerd worden. Het initiatief lijkt mooi, maar er zal wellicht nog heel wat kritiek op volgen. |
#2
|
|||
|
|||
We wisten dat dit er eventueel zat aan te komen. Nu de kogel eindelijk door de kerk was in verband met de kilometerheffing op vrachtwagens was de kans zeer groot dat dit op personenwagens er ook zat aan te komen. S*ijn heeft een punt dat de argumenten van Ben Weyts wel degelijk zeer gegrond en logisch zijn. Als je meer met de auto rijdt, moet je meer betalen. Dit is slecht een van de redenen die de N-VA politicus aanhaalt, allemaal zeer gegrond en menselijk. Ik denk ook dat S*ijn helemaal gelijk heeft wanneer gij zegt dat dit niet op 2 dagen gaat beslist zijn. Eerst en vooral hebben de politici nog geen idee hoe de mensen gaan reageren op de kilometerheffing op vrachtwagen en of dit wel echt een succes gaat worden, ze zullen dus moeten afwachten en kijken welke resultaten dit oplevert. Ten tweede gaan ze ook moeten rekening houden met de impact van dit plan. Er zijn veel meer personenwagens dan vrachtwagens op onze wegen. Vrachtwagens komen van een bedrijf en de chauffeurs worden dus betaald om te rijden. De gewone mens die via de autosnelweg rijdt, wordt niet altijd betaald om dit te doen, ik vrees gewoon dat de impact van deze beslissing onderschat word. Ik denk ook dat er, als deze beslissing concreet zou zijn, er een hele boel reacties op zullen komen van bijvoorbeeld de gewone mensen.
|