actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 8th May 2015, 07:57
Z*ë.Crols Z*ë.Crols is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Arendonk
Posts: 90
15.000 Antwerpenaren mogen met huidige wagen volgend jaar stad niet meer in

15.000 Antwerpenaren mogen met huidige wagen volgend jaar stad niet meer in

Zo'n 15.000 Antwerpenaren zullen vanaf volgend jaar hun auto aan de kant moeten laten staan omdat hij te oud en dus te vervuilend is. Dat berekende de Dienst Inverkeersstelling. Volgens mobiliteitsclub VAB zou dat aantal tegen 2020 oplopen tot bijna 28.000. De Antwerpse schepen van Leefmilieu Nabilla Ait Daoud betwist die cijfers en stelt dat het in werkelijkheid maar om zo'n 9.000 wagens gaat.

Vanaf de zomer van 2016 voert de stad Antwerpen een lage-emissiezone in. Oude en vervuilende wagens mogen dan niet meer rondrijden op de Singel, het Eilandje en Linkeroever. Concreet gaat het om dieselwagens die ouder zijn dan 10 jaar zonder roetfilter en benzinewagens ouder dan 22 jaar. Volgens cijfers van de Dienst Inverkeersstelling zouden door de maatregel ongeveer 15.000 Antwerpenaars met hun huidige wagen de stad niet meer binnen mogen.

In 2020 zou 56 procent van de Antwerpse dieselrijders zijn huidige wagen niet langer mogen gebruiken in het stadscentrum, bij de benzinerijders gaat het om 8 procent.

VAB stelt dat er een reeks omkaderende maatregelen nodig zijn, wil men bij de inwoners van Antwerpen voldoende draagvlak vinden voor de invoering van de lage-emissiezone. Bovendien is het effect van een milieuzone op de luchtkwaliteit volgens de mobiliteitsclub beperkt en zijn er bijkomende maatregelen nodig om de gezondheid van de inwoners te beschermen.

De invoering van de milieuzone gebeurt in 2 fasen. Een eerste fase gaat reeds medio 2016 in, waarbij reeds 15.137 inwoners niet langer met hun huidige wagen hun woongebied zullen mogen binnenrijden.

De Antwerpse schepen voor Leefmilieu Nabilla Ait Daoud (N-VA) nuanceert op Radio 1 die cijfers. Volgens haar zal het in heel wat gevallen mogelijk zijn om een roetfilter te plaatsen, waardoor er maar 9.000 in plaats van 15.000 autobestuurders getroffen zullen worden.

"Totaal onzinnig"

Voor de benzinewagens geldt vanaf medio 2016 dat ze minimum moeten voldoen aan de Euro 1-norm, waardoor 4,2 procent van de benzinerijders zijn huidige wagen niet meer zal mogen gebruiken. Dieselwagens moeten vanaf midden volgend jaar minimum voldoen aan Euro 4 of Euro 3 met roetfilter, waardoor 30,4 procent zijn huidige dieselwagen niet meer mag gebruiken zonder aanpassingen.

Eigenaars van een dieselwagen Euro 3 kunnen na de installatie van een roetfilter hun wagen nog 3,5 jaar gebruiken, maar die upgrade noemt VAB alvast "totaal onzinnig". In 2020 geldt dan dat dieselwagens minimum aan Euro 5 moeten voldoen, en benzinewagens aan Euro 2.

Sociale impact

VAB waarschuwt dat de sociale impact van de invoering van een emissiezone voor de inwoners van Antwerpen niet te onderschatten is. Omdat de emissiezone in twee fasen ingevoerd wordt, is het volgens VAB ook belangrijk om automobilisten hierover duidelijk te informeren.

"Want wie in 2016 een andere wagen koopt die voldoet aan de dan geldende norm zou in 2020 wel eens bekocht kunnen uitkomen", klinkt het. "Wie nu een andere wagen koopt kan dit best doen in functie van de norm 2020."

Misleiding door overheid

VAB vindt ten slotte dat de overheid de talrijke dieselrijders (61 procent van het wagenpark van Antwerpen) uitleg verschuldigd is waarom tussen 2007 en 2010 de aankoop van die wagens gestimuleerd werd met een federale ecobonus en de overheid diezelfde wagens nu te vervuilend vindt en een toegangsverbod oplegt.

"Veel automobilisten en huidige dieselrijders waren economisch en ecologisch beter af geweest met een moderne, zuinige benzinewagen. De overheid heeft met de ecobonus talrijke automobilisten misleid. Het is niet fair dat zij nu moeten opdraaien voor een foute aankoopbeslissing die gestuurd werd door de overheid", aldus VAB.

Bron: DM, 8 mei 2015

Mening:
Ik begrijp dat de overheid meer actie moet nemen in verband met de opwarming van de aarde. Zo worden milieuvriendelijke auto’s in de kijker gezet en milieuvervuilende auto’s stillaan zo duur dat ze van de baan ‘verdwijnen’. Toch schrok ik even toen ik las dat zo’n 15.000 Antwerpenaren volgend jaar hun auto niet meer zullen mogen gebruiken om naar de Singel, het Eilandje en Linkeroever te rijden omdat hun dieselwagen te vervuilend is.

Wat opvalt is dat het vooral dieselrijders zijn die van de baan gehaald worden terwijl de brandstof hiervoor wel het goedkoopst is. Veel mensen kopen een zuinige dieselwagen aangezien ze daarmee goedkoper kunnen tanken. Daarbij komt ook nog eens de ‘reclamecampagne’ van de overheid die dieselwagens een tijdje terug promootte. Ik vind het dan ook zeer terecht dat VAB van de overheid vraagt om aan de talrijke dieselrijders uit te leggen waarom ze destijds de aankoop van een dieselwagen hebben gestimuleerd en ze volgend jaar bepaalde wegen niet meer eens mogen betreden met hun wagen.

Het is goed dat deze cijfers intussen al enigszins genuanceerd werden door de Antwerpse schepen voor Leefmilieu. Zij meldde dat het in werkelijkheid om 9000 auto’s gaat, wat nog steeds een groot aantal is.

Laatst aangepast door Z*ë.Crols : 8th May 2015 om 08:11.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 11:02.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.