|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Automatisch noodoproepsysteem vanaf 2018 verplicht in alle nieuwe auto’s
Automatisch noodoproepsysteem vanaf 2018 verplicht in alle nieuwe auto’s
Vanaf april 2018 moeten alle nieuwe automodellen uitgerust zijn met een noodoproepsysteem dat automatisch de hulpdiensten waarschuwt bij ongevallen. Dat heeft het Europees Parlement dinsdag in Straatsburg bekrachtigd. Het zogenaamde e-call-systeem is gebaseerd op speciaal ontwikkelde technologie die automatisch het noodnummer 112 belt bij ernstige verkeersongevallen. Volgens een schatting van de Europese Commissie zouden hulpdiensten hierdoor tot een kwartier eerder bij een ongeval aanwezig zijn. In België kan het systeem tot 70 mensenlevens per jaar redden, in heel Europa tot 2.500, tien procent van het totale aantal verkeersslachtoffers in de EU. Het apparaatje in de wagen brengt bij een ongeval de noodcentrale automatisch op de hoogte over de locatie van het voertuig, het type en de soort brandstof waarop het rijdt. Het systeem zou daarnaast ook de bijhorende files inperken. Als de hulpdiensten sneller ter plaatse zijn, wordt de plaats van het ongeval immers ook sneller opgeruimd. Gratis ‘Europa wil het aantal verkeersdoden tussen 2011 en 2020 halveren. We moeten de modernste technologieën inzetten om dit streefdoel te halen’, zo begroette CD&V-Europarlementslid Ivo Belet de nieuwe regels. Hij merkt op dat het systeem voor consumenten gratis is omdat het noodoproepsysteem als publieke dienst wordt beschouwd. Verscheidene autobouwers integreren het systeem intussen al in hun nieuwe modellen. Open Vld-Europarlementslid Philippe De Backer wijst erop dat ook de alarmcentrales zich moeten aanpassen. De lidstaten moeten ervoor zorgen dat hun hulpdiensten tegen oktober 2017 de Europese noodoproepen kunnen ontvangen. Tegen 2021 moet beslist worden of het systeem uitgebreid wordt naar andere types voertuigen zoals moto’s, zware vrachtwagens, bussen en tractoren. Privacy Het Europees Parlement garandeert ook dat de privacy van de gebruiker niet geschonden zal worden. Zo wordt het systeem pas bij een incident geactiveerd. Alleen als een bestuurder dat zelf wil, kan hij e-call permanent inschakelen. Ook zullen de data niet doorgespeeld worden aan andere partijen, en wordt de informatie alleen uitgewisseld op het moment dat zich een ernstig ongeval voordoet en de airbagsensoren geactiveerd worden. ‘Bovendien zorgt een filtersysteem dat er bij valse oproepen of technische defecten geen ambulance gestuurd wordt’, zegt De Backer. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20150428_01653151 (geraadpleegd op 28/04/2015) Eigen mening: Ik vind het een zeer goed voornemen om een automatisch noodoproepsysteem in alle auto’s te installeren en later ook in andere voertuigen. Deze ideeën mogen zeker niet van tafel gegooid worden. Wanneer we de kans krijgen om het aantal verkeersdoden te verminderen moeten we die zeker grijpen. Deze verhoogde veiligheid, dat waarschijnlijk in 2018 verplicht wordt, heeft ook een prijs die enkel niet betaald wordt met geld, maar ook met een deel van onze privacy. Iedere mens heeft recht op privacy, maar tegenwoordig wordt deze meer en meer verkleint. Dat wordt in het artikel ook als negatief punt aangehaald. Ik vind het niet erg dat op deze manier onze privacy wordt geschonden. Mensenlevens redden is belangrijker dan privacy. Dat onze privacy op andere manieren wordt geschonden vind ik wel erg. Vaak zijn we hier niet van op de hoogte. |