actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 11th April 2015, 16:14
A*s Van den Kieboom A*s Van den Kieboom is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Westmalle
Posts: 85
'Regels rond inhaalverbod vrachtwagens harmoniseren’

Vorig jaar kregen 2.830 vrachtwagens een boete omdat ze inhaalden waar het niet mocht. Dat blijkt uit cijfers die CD&V-mobiliteitsexpert Jef Van den Bergh opvroeg bij de minister van Mobiliteit.

In ons land is het voor vrachtwagens verboden om in te halen op wegen met twee rijstroken per richting, ook inhalen bij regenweer is verboden. Van den Bergh pleit voor een harmonisering van de regels rond het inhaalverbod.

In 2014 vlogen 2.335 vrachtwagenchauffeurs op de bon omdat ze inhaalden op een weg met twee rijstroken per richting. De helft van de overtreders waren buitenlandse vrachtwagens.

‘De Belgische regels liggen anders dan in de rest van Europa. In België mag je niet voorbijsteken op 2x2-snelwegen, tenzij anders aangegeven wordt met blauwe toelatingsborden. In de rest van Europa mag je wél voorbijsteken, tenzij anders aangegeven wordt met verbodsborden’, zegt Van den Bergh.

Onduidelijkheid en verwarring

Dat leidt tot onduidelijkheid en verwarring voor internationale transporteurs. Van den Bergh wil dan ook dat de Belgische regels worden geharmoniseerd met het buitenland. Op vraag van CD&V gaat minister van Mobiliteit Jacqueline Galant onderzoeken of het inhaalverbod op tweebaanswegen gewijzigd moet worden naar analogie met het buitenland.

Ook het inhaalverbod bij regenweer is aan een evaluatie toe, zegt hij. Voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton is het bij neerslag altijd verboden om in te halen op de autosnelwegen. In 2014 werden minder 495 overtredingen vastgesteld.

Uit onderzoek van Touring blijkt echter dat een op de vier chauffeurs toch inhaalt bij regenweer. Van den Bergh pleit daarom voor meer sensibilisering, onder meer door dynamische infoborden boven de snelwegen.

Bron:
De Standaard - 11 april 2015
http://www.standaard.be/cnt/dmf20150411_01625312

Eigen mening:
Er is niets ergerlijker dan wanneer een vrachtwagen een vrachtwagen voorbijsteekt op een 2x2 - autosnelweg. Als dit ook nog eens verboden lijkt te zijn, is het niet meer als normaal dat er boetes worden uitgedeeld. Dit is denk ik de mening van veel automobilisten. Maar ik begrijp even goed het gevoel van de internationale vrachtwagenbestuurders. Want zei rijden ten eerste door een voor hen onbekend land waar ze niet op de hoogte zijn van alle verkeersregels, als deze dan ook nog eens niet goed staan aangegeven dan loopt de frustratie vrij snel op vrees ik. Daarom is het goed dat onze verkeersregels op dezelfde manier duidelijk worden gemaakt als in andere landen. Dit door gebruik te maken van meer verkeersborden langs de kant van de weg of door schermen boven de autosnelweg die duidelijk maken waar er geen vrachtwagens mogen rijden én wanneer niet.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 11th April 2015, 18:13
Jorn.S*oops Jorn.S*oops is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Oud-Turnhout
Posts: 108
Reactie

Ik deel dezelfde mening. Het zal weer typisch Belgisch zijn dat wij moeilijk doen als het gaat over verkeer. Enerzijds staan er in de steden te veel borden waardoor automobilisten gaan twijfelen en anderzijds zijn de regels op snelwegen dan weer onduidelijk. Persoonlijk vind ik de Belgische verkeersregel wel 'goed'. Geen frustraties wanneer je moet wachten op een vrachtwagen die voorbijsteekt. Alleen is dit bijna onmogelijk. Stel je voor dat gewone auto's elkaar niet meer mogen voorbijsteken en je hebt net een automobilist voor je die 100 rijdt. Harmonisatie is dus de boodschap en ergens is dit meer dan normaal in een globaliserende wereld. Zeker voor een land als België. Ik denk dat ons land op zijn minst zelfvoorzienend is. Duidelijke aanwijzingen zijn dan vanzelfsprekend.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 18:46.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.