|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Apple is lange wachtrijen aan zijn Apple Stores moe
Apple is lange wachtrijen aan zijn Apple Stores moe
Wanneer de Apple Watch over een aantal weken in de winkel ligt, ziet het bedrijf liever geen fans voor zijn Apple Stores kamperen. Topvrouw Angela Ahrendts, de voormalige bazin van Burberry, wil er om enkele redenen definitief komaf mee maken. In een memo zegt retailtopvrouw Angela Ahrendts dat ze klanten voortaan liever niet meer in de rij ziet staan bij de lancering van een nieuw product. "De dagen waarop onze klanten met gekruiste vingers voor een nieuw product in de rij wachten, zijn voorbij", schrijft ze haar medewerkers aan. In plaats daarvan moet het personeel duidelijk maken aan klanten dat het aanbod online groter is en dat het daar eenvoudig is om een product te reserveren en te bestellen. "Dit is een belangrijke mentaliteitsverandering, en daarbij hebben we jouw hulp nodig." De zet van Apple is op zijn minst opmerkelijk. Lange wachtrijen zijn voor Apple een zekere vorm van erkenning. Een lange rij staat bijna synoniem voor een gewild product. Toch brengt het bij elke nieuwe productlancering een zekere gêne met zich mee, waar het imagobewuste bedrijf duidelijk komaf mee wil maken. Wie zijn toch die gekkerds die al zeven dagen voor de lancering voor de winkel lagen kamperen? Ze worden vaak met diezelfde verbazing geïnterviewd door journalisten. Op de lanceringsdag zelf wordt de eerste klant onder luid applaus naar buiten geëscorteerd. Met een beetje geluk laat hij zijn gloednieuwe iPhone in alle spanning voor het oog van de camera op de grond vallen. Frustratie vermijden De vraag van Ahrendts, in een vorig leven CEO van luxemerk Burberry, is daarom niet zo vreemd. Ze wil af van die gekke toestanden. In haar winkels wil ze de beperkte productvoorraad uitsluitend gebruiken om in te zetten op een persoonlijke ervaring met klanten. Om de nieuwe Apple Watch te passen, voorziet het bedrijf volgens interne documenten een kwartier per klant. Met gigantische wachtrijen zorgt dat voor gefrustreerde klanten en dat wil Apple absoluut vermijden. Het is natuurlijk nog maar de vraag of trouwe fans zich ook maar iets van Ahrendts interne memo zullen aantrekken. Bron: De Morgen, 08/04/15, http://www.demorgen.be/technologie/...s-moe-a2280110/ Eigen mening: Ik begrijp niet waarom mensen een week voor de release van een nieuw product kunnen kamperen voor de winkel. Ik herinner me nog dat een leerkracht van mij vorig jaar vertelde hoe hij de dag voor de release van de iPhone 6 naar Parijs ging om daar snel een iPhone te kunnen bemachtigen. Het kan een hele eer zijn om als eerste het nieuwe product te kunnen bemachtigen, maar eens uit de media-aandacht is er niets speciaals meer aan. Dan kan je nog pronken en stoefen, maar daar blijft het dan ook bij. Ik begrijp dan ook dat Apple vindt dat er een soort gêne is. Mensen die voor de winkel kamperen worden niet echt als helden in de media onthaald. Je kan zelfs kritiek uiten op Apple omdat er zich dergelijke fenomenen voordoen. Tot slot heeft ze gelijk dat de online voorraad veel groter is. Wanneer het je slechts te doen is om het product, denk ik dat iedereen genoeg geduld kan opbrengen om iets langer te wachten. Een nieuw gadget is altijd leuk, maar ik stel me de vraag of dit altijd goed is. Mensen zijn nu al vaak vergroeid met hun gsm, dat zal hoogstwaarschijnlijk nog meer gebeuren met de iWatch. Je krijgt immers meteen een melding als je een bericht krijgt. Ik ben benieuwd wat dit nog te weeg gaat brengen. Zeker in een schoolcontext. In principe heb je nu steeds je gsm voor je neus. |