|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Student bouwt Romeinse woning na
HANNES ZOEKT NOG INVESTEERDERS OM DROOMPROJECT WAAR TE MAKEN
Student bouwt Romeinse woning na Hannes Van Crombrugge uit Velzeke wil zijn laatste jaar archeologie afronden met de bouw van een Romeinse woning. Dankzij opgravingen in Leeuwergem weet hij hoe het huis eruitzag. "Ik kreeg een lap grond aangeboden in Elewijt in Vlaams-Brabant. Via crowdfunding hoop ik nu de nodige centen bij elkaar te krijgen." Hannes van Crombrugge zit in zijn laatste jaar archeologie aan de universiteit van Gent. Voor zijn stage hielp hij mee aan het archeologisch onderzoek op het nieuwe bedrijventerrein aan de Spelaan in Leeuwergem. Uit het niets ontvouwde zich daar een Romeinse landelijke nederzetting over een oppervlakte van bijna zes hectare. De opgraving zorgde ervoor dat archeologen een goed beeld kregen van de Romeinse bewoning in onze regio. "Ik had het geluk dat ik de opgravingen van dichtbij kon volgen. Ik hielp er ook een tweetal dagen per week mee als jobstudent. Het onderzoek leverde ook genoeg resultaten op om een reconstructie van een Romeinse woning mogelijk te maken", vertelt Hannes. De laatstejaarsstudent is helemaal klaar om de Romeinse woning nu in het echt na te bouwen. Omtrent de bovengrondse structuur zijn echter nog een aantal discussiepunten onder archeologen. "Maar dat geeft niet. Als we de woning echt nabouwen, kan dat een bijdrage leveren tot het beeld dat we hebben van kleine landbouwersfamilies in de Romeinse periode. Als het huis er eenmaal staat, kunnen bezoekers er eens in rondwandelen in levende lijve. Dat is een heel andere ervaring dan een klassiek museumbezoek. Dit project is voor mijn studies de kers op de taart." Maar eerst de maquette "De paper die bij dit proefschrift hoort, vlot goed," vervolgt Hannes. "Ik heb ook al een enthousiaste schrijnwerker gevonden die me deze week al een groot stuk op weg heeft gezet voor de constructie van een maquette. Op basis van deze maquette kunnen problemen en discussiepunten al in een vroeg stadium herkend en behandeld worden", gaat de 26-jarige archeoloog in spe verder. Het project van Hannes kon op veel goedkeuring rekenen, maar geld was er nog niet. Dus ging de student op zoek naar fondsen. Hannes trok met zijn plannen naar het Provinciaal Archeologisch Museum in Velzeke, maar daar hebben ze momenteel geen ruimte om zijn project financieel te ondersteunen. "Via vrienden heb ik een lap grond gevonden in Elewijt. Maar dat is niet voldoende. Ik heb ook een startkapitaal van 10.000 euro nodig. Daarom ben ik gestart met crowdfunding. Wie op 'World of Crowdfunding' mijn naam intikt, komt op de pagina met mijn project. Momenteel staat de teller op 190 euro maar ik hoop snel aan zo'n 10.000 euro te geraken om mij droom waar te maken", besluit Hannes. Wie vragen heeft over het project kan de toekomstige archeoloog bereiken via Hannesvancrombrugge@gmail.com. Bron: http://www.hln.be/regio/nieuws-uit-...ng-na-a2149983/ Eigen mening: Toen ik de titel zag dacht ik meteen: "Hoe cool is dat!". Ik hoop dan ook dat Hannes zijn startkapitaal, en nog meer, snel kan verzamelen. Dit bouwwerk kan cultureel bijdragen. We kunnen zo de kans krijgen in een 'echte' Romeinse woning rond te lopen. Voor Hannes moet de ervaring van zo'n bouwwerk te mogen bouwen geweldig zijn. Toch ben ik eerder benieuwd naar de solidariteit/goedheid van onze samenleving. Ik ben aangenaam verrast te lezen dat de student een stuk grond ter beschikking krijgt en er een schrijnwerker klaarstaat om hem te helpen. Maar hij is er nog lang niet... fingers crossed. |
|
|||
|
|||
Hopelijk krijgt Hannes inderdaad voldoende kapitaal bijeen gesprokkeld om zijn project te realiseren.
Niet alleen omdat dit voor de medemens prachtig is om in zo'n woning rond te wandelen, maar vooral omdat het prachtig is dat er nog mensen zijn die zoveel over hebben om de geschiedenis terug een beetje tot leven te brengen! |
|
|||
|
|||
Ik hoop dat het lukt om dit te realiseren! Het lijkt me veel interessanter om een stuk erfgoed op deze manier te bekijken dan in maquettevorm in een museum. Wel spijtig dat het Provinciaal Museum momenteel geen bijdrage kan leveren.
|