|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
"Games verdienen dezelfde culturele status als televisie en film"
"Games verdienen dezelfde culturele status als televisie en film"
Videospelletjes zouden dezelfde culturele status moeten krijgen als televisie, film en animatieseries. Dat stellen Britse gameontwikkelaars. Hierdoor zouden games "het respect krijgen dat ze verdienen", klinkt het. Momenteel worden games in Europa geklasseerd onder de categorie 'software', maar door ze op gelijke hoogte te zetten als televisie, film en animatie zou de game-industrie een fikse boost krijgen, zo stellen ontwikkelaars. "Games erkennen als culturele producten zou de oneerlijke regel tenietdoen die Europese lidstaten nu verhindert om hun nationale gamesector te ondersteunen", aldus Richard Wilson, de CEO van Tiga. Sinds maart zijn er wel belastingvoordelen ingevoerd voor gamebedrijven, maar pas nadat de Europese Commissie daarvoor groen licht had gegeven. Dat was niet nodig geweest als games beschouwd zouden worden als culturele producten. Volgens Wilson moeten games gezien worden als een "kunstvorm, als een hoogtechnologische industrie en als een kracht voor de economie". De game-industrie is wereldwijd goed voor 75 miljard euro, tegenover 12 miljard voor de muziekindustrie en 71 miljard voor de filmindustrie. Ook Rex Crowle van gameontwikkelaar Media Molecule is te vinden voor het voorstel. "Games hebben zoveel kunstzinnigheid in zich, en dat is van nul opgebouwd. Je kunt niet zomaar content vinden voor een game, je kunt nergens een camera op richten. Het brengt zoveel verschillende talenten samen, van architectuurdesign tot audiodesign tot het vertellen van een verhaal." bron:12/12/2014, http://www.demorgen.be/technologie/...-film-a2150448/ Eigen mening Ik begrijp de mening van de gameontwikkelaar wel, maar ik ben geen fan van games. Games zorgen voor een groot deel van onze economie en ze worden wereldwijd gekocht. Ik vraag mij wél af wat het verschil is. Wat is het voordeel dat zij dezelfde status krijgen? Misschien dat iemand anders hier wel meer van kent. Ik heb toch nog steeds mijn twijfels bij het cultureel en vooral educatief aspect van sommige games. Mijn broer heeft een PS4 en speelt GTA5. Mijn neefje (12 jaar) komt vaak op vrijdag een uurtje gamen bij ons thuis. Hij mag van ons niet GTA5 spelen maar moet versie 4 van dit spel kiezen. de vijfde versie zit vol met drugs, drank en onzedig gedrag op straat. Ik ben van mening dat dit niet geschikt is voor 12 jarige kinderen. Op dit game staat inderdaad een leeftijd maar ik geloof niet dat hier altijd naar gekeken wordt. |
#2
|
|||
|
|||
Ik denk dat ik mezelf wel echt een gamer mag noemen.
En ik denk dat games wel degelijk hetzelfde een vorm van kunst zijn. Voor 1 game werken er vaak honderden mensen samen voor een lange tijd. Hier wordt dus echt enorm veel moeite (en liefde) ingestoken. Het zou dan ook gewoon een hele eer zijn voor de ontwikkelaars mochten games dezelfde status krijgen als bijvoorbeeld een schilderij, liedje... Ik moet ook wel toegeven: lang niet alle games verdienen het om kunst te worden genoemd (zeker nu tegenwoordig de games sneller en sneller moeten klaar zijn voor de consumenten, maar dan ben ik aan het afdwalen), maar als ik kijk naar de manier waarop sommige digitale werelden op mijn scherm worden getoverd, dan durf ik dit echt kunst te noemen! Zo denk ik bijvoorbeeld specifiek aan het spel The Elder Scrolls V: Skyrim. Voor dit spel is niet alleen een gigantische wereld gemaakt, ook heeft een heel orkest voor de prachtige, soundtrack gezorgd (Voor zij die geďnteresseerd zijn: https://www.youtube.com/watch?v=aQeIYVM3YBM) En E*ilie, in zowel GTA 4 als GTA 5 worden alcohol en drugs frequent gebruikt. Mijn mening over 18+ games is overigens: de ouders zijn hier verantwoordelijk voor. Sommige jongeren van 16 kunnen hier al perfect mee omgaan, sommigen echt niet. |