actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 11th December 2014, 11:20
robin.s*eurs robin.s*eurs is offline
Registered User

'We can't breathe': rassenkwestie bereikt Londen

'We can't breathe': rassenkwestie bereikt Londen

De rassenkwestie over het vrijspreken van blanke agenten verantwoordelijk voor de dood van zwarte mannen, beperkt zich niet enkel tot de Verenigde Staten. De Britse hoofdstad Londen is solidair en herinnert zich de moord die mee leidde tot de rellen in 2011.

Honderden manifestanten blokkeerden het enorme winkelcentrum Westfield in west-Londen door op de grond te gaan liggen. Een 'die-in' - refererend naar de doden - in plaats van de klassieke 'sit-in'. Actievoerders hielden intussen borden vast met de slogans 'black lives matter' (zwarte levens zijn van belang) en 'hands up' (handen omhoog).

Slogans die vast bekend in de oren klinken. De actie werd namelijk georganiseerd in solidariteit met de protesten die de Verenigde Staten al maanden overspoelen omwille van de controversiële moorden op zwarten door agenten. Bij twee verschillende incidenten werden blanke agenten er vrijgesproken.

Rellen 2011

De rassenkwestie die weer aan het licht kwam door de beslissingen van de Amerikaanse rechtbanken, heeft ook aan de andere kant van de Atlantische oceaan een wrange weerklank. Het herinnert de Britse hoofdstad aan de dood van de 29-jarige zwarte Mark Duggan uit Tottenham. De politie schoot Duggan fataal in de borst, een factor die leidde tot de rellen in de zomer van 2011. Op 8 januari 2014 werd geoordeeld dat de moord op Duggan wettelijk was.

Protestactie in solidariteit met Ferguson en New York in het Westfield-winkelcentrum, Londen.
Protestactie in solidariteit met Ferguson en New York in het Westfield-winkelcentrum, Londen. © AFP

Op een andere banner in Londen staat bijgevolg 'solidair met Ferguson' te lezen. Een verwijzing naar de buitenwijk in Missouri die al maanden in vuur en vlam staat, in de greep van rellen over de schietpartij waarbij de ongewapende achttienjarige Michael Brown door een blanke agent werd gedood.

Maar Londen is ook solidair met het New Yorkse slachtoffer, de 43-jarige Eric Garner. Manifestanten scanderen 'we can't breathe', verwijzend naar Garners laatste woorden die hij naar adem snakkend herhaalde. De vader van zes werd in juli door de politie in New York in een wurggreep gehouden en overleed. Ook hier werd de blanke agent vrijgesproken.

'Intimidatie om protest af te weren'

Het protest bij Westfield escaleerde dan wel niet zoals die in de VS dat deden, 76 betogers werden gearresteerd en in de typische rode dubbeldekkerbussen weggevoerd. Hoewel de actievoerders eigenlijk doden imiteerden, bleef het namelijk niet bij een vredig protest.

Opstandelingen probeerden het winkelcentrum binnen te dringen. 'Daarbij vielen ze de bewakers aan en beschadigden ze het eigendom', zegt agent Mark Bird tegen AFP. Ze hadden de openbare orde verstoord, waarop de politie besloot het terrein waar de groep actie voerde, af te zetten.

'We tolereren die demonstranten die volgens de wet actie voeren, en dat is wat de meerderheid ook deed', aldus Bird tegen het persagentschap. 'Maar die kleine minderheid die geweld gebruikt zoals dat hier bij Westfield gebeurde, is onaanvaardbaar.'

De arrestaties bij het tweede grote protest in Londen werden door de actievoerders echter gezien als een intimidatietechniek in een poging om verdere protesten af te weren.

Bron: Knack
Datum: 11/12/2014
Link: http://www.knack.be/nieuws/wereld/w...mal-517657.html

Mening:
Ik vind het mooi van de mensen in londen dat ze solidair zijn en laten zien dat ze het niet eens zijn met de rechters in Amerika. Het is niet meer van deze tijd dat zwarte mensen die een misdaad plegen anders beoordeeld worden dan blanke. Iedereen is gelijk, of je nu zwart, blank, holibi of hetero bent. Ik kan er niet bij met mijn hoofd dat blanke politieagenten "zomaar" een zwarte neerschiet en vervolgens wordt vrijgesproken. Als dit incident omgekeerd zou zijn en de zwarte agent een blanke neerschiet zou er wel een staartje aan komen. ik verschiet er van dat Amerika, dat zo vooruitstrevend is, toch zo achter staat voor zijn tijd. Iedereen gelijk voor de wet !!

Laatst aangepast door robin.s*eurs : 11th December 2014 om 11:34.
Met citaat antwoorden
Oud 11th December 2014, 11:40
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User

Wanneer een agent uit racistische overwegingen en niet uit zelfverdediging iemand neerschiet, ook al betreft het een crimineel, dan is dit niet goed te praten. Toch vind ik deze kwesties soms moeilijk om over te oordelen. In hoeverre weet je namelijk hoe het echt gegaan is? De slachtoffers in dit soort zaken zijn namelijk ook geen lieverdjes. Bij dit laatste kan dan weer een kanttekening gemaakt worden, in hoeverre rollen zwarten eerder de criminaliteit in doordat ze op de arbeidsmarkt bijvoorbeeld gediscrimineerd worden door hun huidskleur?

Ik heb al eerder gelezen dat dit soort incidenten schering en inslag zijn in Amerika. Meer nog, ik las een tijd terug een artikel dat vertelde dat de New York Times een lijst had gepubliceerd over dit soort incidenten. Het betrof blijkbaar uitsluitend zwarte Amerikanen of Amerikanen afkomstig uit Latijns-Amerika. Dit verschijnsel in combinatie met het feit dat het Amerikaanse rechtssysteem zo in elkaar zit dat een agent zeer moeilijk kan worden aangeklaagd voor overmatig geweld, is zeer frappant. Blijkbaar trekken overwegend de agenten aan het langste eind wanneer er moet beslist worden of het geweld buitensporig was.

Ik vind het mooi dat er solidariteitsprotesten plaatsvinden tegen racisme. In een wereld waarin het ieder voor zich is, zorgen verschijnselen als deze ervoor dat ik mijn geloof in de mensheid niet verlies. Het is natuurlijk jammer dat er weer een aantal onruststokers tussen zitten, maar dit mag zeker geen schaduw werpen over een mooie actie.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:22.