actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 10th December 2014, 17:10
Priscilla.V*nEyck Priscilla.V*nEyck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Weelde
Posts: 79
Bij black-out staan de treinen mogelijk stil

Mocht het afschakelplan deze winter worden geactiveerd, dan is er een groot risico dat de treinen niet rijden. Dat blijkt uit een hoorzitting met de gedelegeerd bestuurders van de NMBS en infrastructuurbeheerder Infrabel, Jo Cornu en Luc Lallemand, in de Kamercommissie Infrastructuur.

Het afschakelplan dat begin september werd goedgekeurd, werkt met zones waarin de elektriciteit kan worden afgekoppeld. De kaart van het spoorverkeer vertoont de vorm van een ster, met Brussel als middelpunt. Het afschakelen van de elektriciteit in een zone kan dus gevolgen hebben voor het hele net.

Signalisatie en slagbomen

Er zijn gevolgen in verschillende fases, gaande van de signalisatie die op rood springt en het neerlaten van de slagbomen aan de spooroverwegen uit veiligheidsoverwegingen, tot het uitdoven van het communicatienetwerk en het verlies van lokalisatie van de treinen.

Het treinverkeer kent twee pieken: tussen 07.00 en 09.00 uur, en tussen 16.00 en 18.00 uur wanneer de afschakeling eventueel plaatsvindt. Het risico is dus groot dat mensen wel op hun werk zijn geraakt maar niet zouden kunnen terugkeren of enkele uren zouden vastzitten in een trein.

Reclameborden

Beide spoorbedrijven zijn betrokken bij vergaderingen met het crisiscentrum, dat beslist over een afschakeling. Om een en ander te kunnen stroomlijnen en om de reizigers correct te kunnen informeren, moeten de NMBS en Infrabel voor 18.00 uur gewaarschuwd worden.

De NMBS voorziet dat enkel treinen via een aangepast aanbod kunnen rijden bij een afschakeling van zone 6. In het geval dat de zones 1 tot 5 worden afgeschakeld, wordt het treinverkeer opgeschort.

De NMBS en Infrabel zijn samen goed voor 2 procent van het elektriciteitsverbruik in België. Er werden ook pistes geopperd om dat verbruik in te dijken. Die gaan van het stilleggen van de reclameborden of van de verwarming in de treinen, tot het volledig of deels opschorten van het goederenvervoer tijdens de periode waarin het elektriciteitsverbruik piekt.

Bron: De Standaard, 10/12/2014

Mening:
2 procent van het hele elektriciteitsgebruik is natuurlijk niet echt veel. Ik denk dat ze hun afschakelingsplan toch beter kunnen afstellen dan. Ze moedigen de mensen aan om met het openbaar vervoer te komen. Omdat dit beter is voor het milieu. Maar op deze manier gaan de mensen toch weer sneller de auto nemen omdat ze dan tenminste zeker gaan zijn dat ze thuis geraken, wat niet meer dan normaal is. De NMBS kan waarschijnlijk niet veel doen aan dit probleem, dus hopelijk zal het allemaal nog wel meevallen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 04:14.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.