actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 7th December 2014, 19:58
G*lles.Den.Abt G*lles.Den.Abt is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Noorderwijk
Posts: 115
Onzekere toekomst voor kinderen met problematische hoogbegaafdheid

Guido, Quinny en Merlijn zijn hoogbegaafd. Toch gaan ze niet naar school. De drie jongeren zijn drop-outs, ze liepen vast in het onderwijs. De drop-outs hebben een plek gevonden waar ze onder lotgenoten kunnen zijn: Feniks Talent in het Brabantse Sterksel.

De 18-jarige Guido zegt: "Er zitten hier alleen maar kinderen die hetzelfde hebben meegemaakt. Je hoeft niks te zeggen, je weet waar de ander mee zit. Dus het is heel snel goed."

Onderpresteren

De 16-jarige Quinny heeft, vanaf de eerste dag dat ze naar school ging, niet genoeg uitdaging gehad. “Ik moest altijd wachten tot de anderen klaar waren. Dat is heel frustrerend. Op een gegeven moment heb je er ook helemaal geen zin meer in. Dan ga je onderpresteren."

Ook Guido en Merlijn haalden slechte cijfers op school, terwijl ze op IQ-testen heel hoog scoorden. Op school hadden de jongens altijd het gevoel anders te zijn. "Ik ben nu in totaal 14 jaar gepest. Dan ga je geloven wat ze zeggen over je. Daardoor raakte ik al redelijk in een depressie. Maar het werd erger toen ze gingen zeggen dat ik niet op school thuis hoorde", zegt Guido.

Begeleiding

De jongeren hebben in de jaren dat ze op school zaten, allerlei problemen ontwikkeld: van faalangst tot depressies. Daardoor zijn ze uit de leerplicht ontheven en zijn ze officieel 'thuiszitters'.

Feniks Talent begeleidt de jongeren op basis van een persoonsgebonden budget, PGB. De nieuwe eigenaar van Feniks, Tijl Koenderink, zou de jongeren graag meer willen bieden, maar dat is op dit moment niet mogelijk.

"Er is een frictie tussen wat we doen, wat we mogen doen en wat we willen doen. We bieden de jongeren maatschappelijke dagbesteding aan, vanuit het PGB. Met het doel dat ze niet terugvallen, dat doen we hier. Maar eigenlijk is dat niet het uitgangspunt van deze begeleiding. Je wilt kinderen helpen en kijken of ze hun diploma kunnen halen, maar dat mogen we op dit moment niet."
Aantal hoogbegaafde drop-outs

Er zijn circa 1,5 miljoen basisschoolleerlingen. Daarvan hebben ongeveer 150.000 leerlingen een specifieke onderwijsbehoefte. Hoeveel hoogbegaafde drop-outs er zijn, is niet bekend. Ze zijn uit de leerplicht ontheven. Volgens het ministerie van Onderwijs zijn er bijna 7000 thuiszitters in Nederland. Er wordt op dit moment onderzoek gedaan naar de exacte omvang van deze groep.

Bron: SLO, informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling
Hoogbegaafdheid is een diagnose en daar zit problematiek aan vast. Dat realiseren mensen zich niet altijd.
Quinny, 16 jaar en hoogbegaafd
Toptalenten

Vanuit politiek Den Haag is er steeds meer aandacht voor toptalenten. Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs vindt dat er juist meer aandacht moet komen voor leerlingen met veel potentieel. Na jarenlange aandacht voor de onderpresteerders moet het roer om.

Maar de hoogbegaafde drop-outs merken daar nog weinig van. "Hoogbegaafdheid wordt niet als een echt probleem gezien, maar als een luxeprobleem. Terwijl ze net zo veel problemen hebben als minder begaafde kinderen. Zowel op sociaal vlak, als met andere dingen", zegt Jowanka Scheurs, moeder van Quinny.

Quinny: "Ik kan de keren niet tellen dat mensen naar mij of mijn moeder toe kwamen en zeiden: ik zou willen dat ik ook zulke slimme kinderen had. En wij dachten, nee dat wil je niet. Hoogbegaafdheid is een diagnose en daar zit problematiek aan vast."

Toekomst PGB

Ondanks dat de politiek meer focus wil op toptalenten, is de toekomst van Feniks Talent onzeker. Het PGB gaat vanaf 1 januari over naar gemeenten. Of ze de organisatie in de toekomst blijven bekostigen, is nog totaal onduidelijk.

Tijl Koenderink vreest voor grote regionale verschillen. "Een dramatische situatie dreigt. Ouders kijken of ze moeten verhuizen. Want het kan voorkomen dat op de plek waar je nu woont, een kind niet geholpen wordt. Terwijl op het moment dat je 5 kilometer verderop woont, binnen een andere gemeente, het kind wel geholpen wordt."
Definitie hoogbegaafdheid

Een vaste definitie van hoogbegaafdheid bestaat niet. Ongeveer 10 procent van alle leerlingen heeft kenmerken van hoogbegaafdheid. Een kenmerk is bijvoorbeeld een creatief denkvermogen of een IQ van 130 of hoger. Maar een lage score op intelligentietesten sluit hoogbegaafdheid niet uit.

Veel hoogbegaafden hebben een creatieve, andere manier van denken en beleven, een sterke intrinsieke motivatie en sterke behoefte aan autonomie. Zij ervaren in het onderwijs niet genoeg ruimte om op hun manier, aansluitend bij hun passie/interesses, te kunnen leren. Vaak ontwikkelen ze een meervoudige problematiek.

Bron: SLO, informatiepunt Onderwijs & Talentontwikkeling
Uiteindelijk wil Feniks ook graag een samenwerking met het onderwijs aangaan, zodat ze de jongeren ook een vorm van onderwijs kunnen aanbieden. Daarover worden gesprekken met scholen gevoerd.

Snel beter

De jongeren zijn ondertussen vooral bezig met hun eigen proces, van zichzelf leren kennen en accepteren. Merlijn produceert muziek en is druk bezig met het promoten daarvan, Quinny leert voor het staatsexamen om uiteindelijk naar de kunstacademie te kunnen. Ontwerpen en textiel is haar passie. Daar is ze bij Feniks achter gekomen.

Wil je in contact komen met Feniks Talent? Klik hier voor de website
Guido is zo ver nog niet: "Ik hoop dat het zo blijft gaan, het gaat wel weer goed op zich. Alleen gaat het bij mij al heel snel goed, omdat ik heel diep in de put heb gezeten. Als ik echt beter wil zijn, aan het werk kan en zo, dan heb ik nog wel een weg te gaan."

Bron:
http://nos.nl/nieuwsuur/artikel/200...egaafdheid.html

Eigen mening:
Toen ik dit artikel las was ik verrast dat een hoogbegaafd iemand zo weinig sturing krijgt in zijn traject. Vandaag de dag zijn we steeds meer bezig met de zwakkere in de klas en de mensen die een leerachterstand hebben, maar ook de hoogbegaafden moeten in het oog gehouden worden. Zij kunnen zich namelijk gaan vervelen omdat ze geen uitdaging krijgen uit de leerstof en opdrachten. Hierdoor zouden ze kunnen gaan slabakken en hun talenten onbenut laten. Daarom is het in mijn ogen zeer belangrijk om ook voor deze mensen extra zorg in de klas te voorzien.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:31.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.