actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 1st December 2014, 21:48
loren.v*ngoubergen loren.v*ngoubergen is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: rijkevorsel
Posts: 21
“Liever meer loon dan bedrijfswagens”

“Liever meer loon dan bedrijfswagens”

“Liever lagere werkgeversbijdragen en een beter loon, dan een bedrijfswagen meer in de file!” Bond Beter Leefmilieu start een petitie om de nieuwe regering onder druk te zetten. Aanleiding is het pleidooi van politicoloog Dave Sinardet voor de afschaffing van het fiscale voordeel op bedrijfswagens. Gekende economen als Michel Maus en Paul De Grauwe hebben de petitie al ondertekend.

“Bedrijfswagens kosten ons elk jaar 4 miljard euro, middelen die veel beter gebruikt kunnen worden om een reële daling van de torenhoge lasten op arbeid te bekomen’, argumenteerde Sinardet vorige week. “Onze overheid heeft het altijd over het openbaar vervoer stimuleren, maar eigenlijk voeren ze een beleid dat de wagen aanmoedigt. Daar klopt toch iets niet? We staan nu al zo massaal stil op onze snelwegen.”

Door de nieuwe verloningsplannen van grootbanken komen er ook nog duizenden bedrijfswagens bij op onze wegen. Een absurde situatie, zegt nu ook de Bond Beter Leefmilieu (BBL). “Brussel en Antwerpen hebben de langste files van Europa. Toch brachten de drie grootbanken de afgelopen maanden 10.000 extra bedrijfswagens in het verkeer. Een Belg verliest gemiddeld één gezond levensjaar door de luchtvervuiling in ons land”, klinkt het.

Gratis diesel vs duurder openbaar vervoer
BBL vindt het niet kunnen dat honderdduizenden Belgische werknemers gratis diesel tanken terwijl de overheid honderden miljoenen wil besparen op openbaar vervoer. Met de petitie‘Stop verloning met wagens en diesel’ roept de organisatie de regering op om het fiscaal gunstregime voor bedrijfswagens af te bouwen en dat geld te gebruiken voor een daling van de lasten op arbeid. Dave Sinardet werd gevraagd om als een van de eersten te tekenen. Opvallend is dat ook verschillende bekende economen onder wie Gert Peersman, Michel Maus en Paul De Grauwe al hebben getekend.
Kom op tegen kanker en het Netwerk Duurzame Mobiliteit hebben zich intussen ook achter het initiatief geschaard. “Er komen allerlei besparingen, ook op openbaar vervoer, en tegelijkertijd krijgen duizenden mensen een auto, gewoon omdat dat fiscaal interessant is. We vragen ons af wat de logica is”, zegt Matthias Bienstman van BBL. “De discussie moet verder gevoerd worden en deze petitie kan daar bij helpen.”

Bron: http://www.gva.be/cnt/dmf20141201_0...-bedrijfswagens (geraadpleegd op 1 december 2014)

Commentaar: Mensen moeten proberen om zoveel mogelijk het openbaar vervoer of de fiets als transportmiddel te gebruiken. Natuurlijk zijn sommigen genoodzaakt om een eigen auto te gebruiken en dat snap ik volkomen. Ik vind het een heel goed initiatief dat BBL een petitie start om dit probleem op te lossen. Moest ik een werknemer zijn en ik kreeg de keuze tussen meer loon en een auto, dan zou ik kiezen voor het hogere loon. Door meerdere auto's in het verkeer te sturen, worden de filles alleen maar groter. Door andere vervoersmiddelen te gebruiken en het gebruik ervan te stimuleren, zullen de filles dalen. Filles zijn lastig en stresserend en dat je dag zo begint is niet aangenaam.

Laatst aangepast door loren.v*ngoubergen : 1st December 2014 om 21:58.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 2nd December 2014, 10:44
s*ana.vervoort s*ana.vervoort is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: Geel
Posts: 127
Ik kan mij volledig vinden in de mening van Loren. Er zijn de dag van vandaag enorm veel wagens op de baan, waaronder een groot deel bedrijfswagens zijn. Ik weet bijvoorbeeld van mijn schoonbroer dat hij om de twee jaar een andere bedrijfswagen, uit een bepaald aanbod, mag kiezen. Naar mate de jaren verstrijken en hij eventueel hogerop zou gaan, kan hij ook een grotere, duurdere wagen kiezen. Als hij dit zou kunnen ruilen voor een loon, zou hij volgens mij een mooi bedrag bij elkaar krijgen. Ik zou wel weten waarvoor te kiezen. Het doel van meer mensen gebruik te laten maken van het openbaar vervoer, loopt men door het geven van bedrijfswagens ook volledig mis. Als ik tewerkgesteld zou worden in Brussel, zou ik hier persoonlijk wel gebruik van maken. Misschien is het openbaar vervoer niet altijd even stipt, maar liever op deze manier dan steeds opnieuw gestrest aan mijn dag te moeten beginnen door in de file te staan.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:53.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.