actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 21st November 2014, 16:15
Hendrik.S*uvillers Hendrik.S*uvillers is offline
Registered User

In Nederland voortaan telefoontje bij vrijlaten moordenaar

In Nederland krijgen nabestaanden van slachtoffers van moord en doodslag voortaan een telefoontje, gevolgd door een brief als de dader op vrije voeten komt. Dat heeft het Openbaar Ministerie (OM) bekendgemaakt.
Het telefoontje hoorde niet bij de standaardwerkwijze. Nabestaanden werden soms verrast door de brief, die wel eens "hard en kil overkwam". De nieuwe manier van inlichten is tot stand gekomen in overleg met lotgenotenorganisaties. "We vinden het ontzettend belangrijk dat de communicatie goed verloopt", aldus een woordvoerster.

Na de telefonische melding krijgen de nabestaanden alsnog een brief van het Informatiepunt Detentieverloop, dat nabestaanden informeert over het verloop van de straf.

Ook de voorheen korte brief wordt vernieuwd. De toon is persoonlijker gemaakt. Voorts staat er voortaan uitleg in over de voorwaarden aan een voorwaardelijke vrijlating.

Het Informatiepunt Detentieverloop stuurt jaarlijks 4000 brieven in verband met ernstige delicten. Het doel van de communicatie is het voorkomen van een onverwachte confrontatie tussen een slachtoffer en de veroordeelde of een verdachte.

Bron: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2154252

Mening: Ik vind het moeilijk om rond dit thema een mening te vormen. Langs de ene kant denk ik dat het niet slecht is om de nabestaande van een slachtoffer te verwittigen als de dader vrijkomt. Dit doet men natuurlijk om een confrontatie te voorkomen tussen de dader en de nabestaanden van het slachtoffer. Maar langs de andere kant vraag ik me dan af of het niet beter is de nabestaanden van het slachtoffer geen informatie te geven over de dader. Zo hoeven ze zich geen zorgen te maken over de dader die heel misschien zijn daad zou kunnen herhalen. Want hoe je het ook draait of keert, dat blijft altijd een mogelijkheid. Je kan de nabestaanden van het slachtoffer zoveel informeren als je wil, je kan niet uitsluiten dat de feiten zich gaan herhalen. Daarom denk ik dat het het beste is dat je geen vooroordelen hebt tegenover de dader en er vanuit moet gaan dat hij zijn les geleerd heeft.
Uiteindelijk is een gevangenisstraf een tijdelijke oplossing want achteraf moet je je terug integreren in de maatschappij.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 22:55.