|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Fusie als antwoord op lage olieprijs
Fusie als antwoord op lage olieprijs
Twee dienstverleners in de oliesector overwegen de krachten te bundelen. Maar samen met een sterker consumentenvertrouwen volstond dat niet om Wall Street in beweging te brengen. Nog voor de opening van de beurzen kwam er gisteren goed macro-economisch nieuws uit de Verenigde Staten. Consumenten lijken weer vertrouwen te winnen. Amerikaanse winkels verkochten in oktober opnieuw meer. In september was er voor het eerst in acht maanden nog een terugval. Dat blijkt nu een eenmalige tegenvaller te zijn. De consumenten profiteren van de lagere energieprijzen en kunnen hun budget elders aan spenderen. Toch gaven de positieve verkoopcijfers geen garantie op groene cijfers voor Wall Street. Heel de dag zweefden de Dow Jones (-0,1%, 17635), de Nasdaq (+0,2%, 4689) en de S&P500 (0%, 2040) rond het nulpunt. Net zoals de voorbije dagen houdt ook de lage olieprijs de beurzen in de greep. Twee bedrijven die actief zijn in de dienstverlening aan de oliesector lijken alvast maatregelen te zullen nemen tegen die almaar zakkende olieprijzen. Baker Hughes - de derde grootste speler in de sector - zou namelijk geïnteresseerd zijn in de overname van Halliburton, het nummer twee. De bedrijven bevestigen dat ze rond de tafel zitten. Door een fusie zouden Baker Hughes en Halliburton efficiënter kunnen werken en zo de lage olieprijs compenseren. Beide aandelen gingen na de bekendmaking van het nieuws meer dan 3 procent omhoog. Later op de dag milderde het enthousiasme ietwat. Halliburton eindigde uiteindelijk toch 2,4 procent hoger op 55,08 dollar. Baker Hughes steeg 1,9 procent naar 59,89 dollar. De autoverhuurder Hertz kreeg dan weer klappen nadat het bedrijf had toegegeven dat het zijn resultaten voor 2012 en 2013 zal moeten herberekenen. In maart raakte na de aanstelling van een nieuwe financieel directeural bekend dat er boekhoudkundige fouten werden gemaakt in 2011. Het aandeel zakte gisteren 4,6 procent naar 21,69 dollar. Bron: De Tijd (14/11/2014) http://www.tijd.be/markten_live/hom...568042-7814.art Mijn mening: Ik vind het zeker positief dat de prijzen van energie gedaald zijn. Het is een basisbehoefte en daardoor vind ik dat dit niet te veel mag kosten. Anderzijds vind ik wel dat er op kernenergie bijvoorbeeld een hogere prijs mag aangerekend worden dan op groene energie omdat de kernenergie veel schadelijker is voor het milieu. Dankzij de lage energieprijzen houden de mensen een groter budget over dat ze aan andere dingen kunnen spenderen wat volgens mij ook weer goed is voor de economie. Zou gaan luxegoederen weer wat meer verkocht worden. Of de beurs hier ook op gaat reageren weet ik niet. Laatst aangepast door Celine.G*igorieff : 15th November 2014 om 00:21. |