actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Just Comments...
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 8th November 2014, 09:58
l*tte.demeulder l*tte.demeulder is offline
Registered User

Vlotter solliciteren met videochatsysteem VDAB

Vlotter solliciteren met videochatsysteem VDAB

Arbeidsbemiddelaar VDAB heeft vorige week een innovatief videochatsysteem voorgesteld waarmee werkzoekenden nog gemakkelijker in contact kunnen komen met werkgevers. Vooral jongeren lijken ervoor gewonnen.
Zelf kondigde VDAB ‘speedcreening’ aan als een ‘Tinder voor de arbeidsmarkt’, naar analogie met de dating-applicatie. ‘Speedscreening’ houdt veel meer in dan ‘speeddating’, al zijn er wel overeenkomsten.

“Het gaat hier om een videochatsysteem, waarmee je als werkzoekende exact zes minuten de tijd krijgt voor een eerste contact met een potentiële werkgever”, verklaart Lien Leroy, expert communicatie van VDAB West-Vlaanderen. “Na zes minuten word je als werknemer of werkgever automatisch doorverbonden met een nieuwe gesprekspartner. VDAB zorgt voor de voorbereidingen en de ondersteuning, en nodigt bijvoorbeeld groepen werkgevers en werkzoekenden uit voor sessies van een uur rond een bepaalde beroepencluster of sector. Wie van het systeem gebruikmaakt, hoeft geen software te installeren; een simpele login volstaat. Werkzoekenden kunnen kiezen met welke bedrijven in welke sectoren ze willen kennismaken, en in welke provincie ze willen werken. Tijdens het gesprek vertelt de werkgever wat de functie inhoudt, en kan de werkzoekende zijn gesprekspartner trachten te overtuigen van zijn capaciteiten. Als het klikt, kan daar een volgend contact en gesprek uit voortvloeien.”

Tijdens het gesprek kunnen de beide gesprekspartners ook allerlei gegevens intikken, en kan de werkzoekende bijvoorbeeld al zijn cv doormailen.

Bron: De Standaard

Mening:
Dit systeem komt niet helemaal onverwacht voor mij. Er wordt al zoveel in de zakenwereld gedaan via videochat. Waarom dan ook niet het solliciteren? Het spaart tijd uit, want je hoeft geen ettelijke sollicitanten te ontvangen. Op een zes minuten maak je kennis met ze en kan je beslissen of je ze wil ontvangen in je bureau. Je hoeft dus niet met iedereen persoonlijk contact te hebben de eerste keer. Toch vraag ik me af of dit een goed idee is. Ze zeggen altijd de eerste indruk is de belangrijkste. Ook dat je handdruk veel over een persoon zegt. Gaan we deze dingen op dezelfde manier kunnen doen? Gaat onze eerste indruk op dezelfde manier overkomen? De handdruk is duidelijk de eerste keer niet mogelijk. Gaan werkgevers nog op dezelfde manier een selectie kunnen maken als vroeger? Dat is maar de vraag. Dit is een opstarten project, we weten nog niet of het gaat uitdraaien. Maar ik denk dat er wel mogelijkheden inzitten. Enkel weet ik niet of de eerste indruk hetzelfde gaat overkomen dan dat je dit face-to-face doet.

Laatst aangepast door l*tte.demeulder : 8th November 2014 om 10:03.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 01:19.