actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 4th November 2014, 23:43
Stefan.V*ndeputte Stefan.V*ndeputte is offline
Registered User

'IMF riep te snel op tot bezuinigen'

'IMF riep te snel op tot bezuinigen'

Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) heeft in 2010 te snel opgeroepen tot bezuinigingen in rijkere landen. Dat stelt een eigen, onafhankelijke onderzoekscommissie van het fonds in een dinsdag gepresenteerd rapport.

De onderzoekers uiten daarin kritiek op de oproepen vanuit het IMF in 2010 aan de Verenigde Staten, Europa en Japan om hun overheidsfinanciën op orde te brengen. Die werden gebaseerd op de eerste tekenen van economisch herstel na de diepe crisis van 2008 en 2009. Dat herstel zette vervolgens echter nauwelijks door, waardoor de werkloosheid in veel landen nog altijd bijzonder hoog is.

IMF-topvrouw Christine Lagarde wees de kritiek van de hand. Op basis van de verwachtingen van dat moment werden volgens haar in 2010 de juiste keuzes gemaakt. Toen de verwachtingen te optimistisch bleken te zijn, werd het beleid bijgesteld, voegde ze daaraan toe.

Lagarde wees erop dat het onderzoek ook aantoont dat het IMF leert van het verleden en landen helpt om de gevolgen van een crisis goed te doorstaan. Verder benadrukte ze dat het Fonds vooral landen met een snel oplopende schuld opriep hun uitgaven enigszins te beperken.

De commissie prees de rol die het IMF aan het begin van de crisis speelde. Het Fonds was in die tijd een van de drijvende krachten achter de stimuleringsmaatregelen die een nog diepere crisis in 2008 en 2009 moesten voorkomen. Het IMF is de afgelopen jaren ook blijven hameren op het belang van een heel soepel monetair beleid, om het herstel van de economie te steunen.

Bron: De Standaard, 04/11/14, http://www.standaard.be/cnt/dmf20141104_01358536

Eigen mening:
Ik heb niet echt een groot probleem met dat de varwachtingen van IMF negatiever waren dan de realiteit.
Het is zeer belangrijk om de economische situatie in de wereld stabiel te houden, de gevolgen van een land die te diep in schulden beland kan catastrofaal.
Door het belang van deze oproepen is het ook best om zo'n veilg mogelijke voorspellingen te maken.
Ik hoop dat de IMF niet te veel kritiek krijgt, we gaan hun waarschijnlijk nog veel nodig hebben in de toekomst.
Deze minder precieze schattingen zijn ook niets in vergelijking met het goed dat de organisatie gedaan heeft in de tientallen jaren sinds hun stichting.

Laatst aangepast door Stefan.V*ndeputte : 4th November 2014 om 23:51.
Met citaat antwoorden
Oud 5th November 2014, 08:53
D*de.Ooms D*de.Ooms is offline
Registered User

IMF riep te snel op tot bezuinigen

Mijn mening:
Ik ben het helemaal eens met Stefan. Beter voorkomen dan genezen, als het IMF niet zo voorzichtig was geweest in zijn voorspelling hadden we nu misschien grote problemen gehad. Dan zou het IMF pas echt veel kritiek over zich heen krijgen. Ik geef hen dus groot gelijk dat ze liever op veilig spelen.
Met citaat antwoorden
Oud 7th November 2014, 16:19
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User

Ik ben het ook eens met Stefan. Het IMF doet zijn best om voorspellingen te maken en zo al acties te ondernemen op voorhand. Het IMF had nu opgeroepen dat rijke landen zouden moeten bezuinigen, maar blijkbaar was dat dan toch minder nodig dan verwacht. Ik vind het net goed dat het IMF rijkere landen aanzet tot bezuiniging. Het is daarnaast ook beter dat een voorspelling positief uitdraait voor deze landen. Het kon namelijk evengoed zijn dat er nog meer bezuinigingen nodig waren, maar dan zouden de landen fel reageren. Ik vind dus dat het IMF niet te veel commentaar mag krijgen. Het beste is wel dat dit in de nabije toekomst niet meer voorvalt, want dan zou het wel eens kunnen dat landen het IMF minder gaan vertrouwen...
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 20:52.