|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Verkeerslichten energiezuinig tegen 2018
Verkeerslichten energiezuinig tegen 2018
Vandaag om 07:36 De Vlaamse regering zal haar doelstelling om alle verkeerslichten op gewestwegen tegen eind dit jaar over te schakelen op LED niet halen. Dat zal ten vroegste in 2018 lukken, zo schrijft De Zondag. Vandaag functioneert zeventig procent van de verkeerslichten op gewestwegen op LED. In Limburg, Oost-Vlaanderen en West-Vlaanderen zal eind volgend jaar de volledige omschakeling afgerond zijn. In Antwerpen, waar dubbel zo veel verkeerslichten staan als in andere provincies, zal het maar lukken tegen 2018. In Vlaams-Brabant ligt de kalender niet vast door enkele dringende infrastructuurwerken. Dat blijkt uit het antwoord van Vlaams minister van Openbare Werken Ben Weyts (N-VA) op een parlementaire vraag van Mercedes Van Volcem (Open Vld). Bron: De Standaard Eigen mening: Het lijkt mij geen moeilijke organisatie om alle verkeerslichten over te schakelen op LED. Daarom vraag ik me ook af waarom Antwerpen er zolang over doet en andere provincies er al mee aan het afronden zijn. Het argument dat Antwerpen er dubbel zoveel heeft, houdt geen stand voor mij. Men moet met de besparingen ook denken aan dit soort ‘kleinere’ dingen. We moeten aandacht schenken aan ook de provinciale verlichting en de kosten ervan. Indien we de verkeerslichtenkosten al kunnen drukken, helpt dit al veel op Vlaams of zelfs nationaal niveau. Dat het pas tegen 2018 in orde kan gebracht worden, lijkt mij wel heel veel tijd. Voor mij mag er druk komen vanuit de ministers om er echt voor te zorgen dat ook dit werk zo snel mogelijk in orde is. Misschien moeten we zelfs verder nadenken over buiten verlichting en kerstverlichting, deze verbruiken hoogstwaarschijnlijk ook veel. We moeten niet enkel besparen op individueel niveau maar ook op gemeentelijk of provinciaal niveau. Laatst aangepast door Elien.S*mers : 9th November 2014 om 11:37. |