|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Chaos in Britse onderzoekscommissie seksueel misbruik
Voor de tweede keer binnen vier maanden zit de Britse commissie die onderzoek moet doen naar seksueel misbruik door hoogwaardigheidsbekleders en publieke figuren zonder leidinggevende. Terwijl het werk nog niet eens goed en wel van start is gegaan, stapte gisteren Fiona Woolf op.
Het hoofd van de onderzoekscommissie zwichtte voor de druk van slachtofferorganisaties, die vonden dat ze op een te goede voet stond met een verdachte politicus. De juriste besloot naar eigen zeggen "het veld te ruimen" omdat ze het vertrouwen van de slachtoffers miste. Fiona Woolf is Lord Mayor van Londen, een soort burgemeester van de City. De commissie kreeg in juli de opdracht na te gaan hoe overheidsinstellingen sinds de jaren zeventig zijn omgegaan met beschuldigingen van seksueel misbruik. De commissie moest de prangende vraag beantwoorden of wandaden van politici en andere invloedrijke personen zijn verdoezeld en of hun de hand boven het hoofd is gehouden. Nauwe banden Belangenorganisaties van slachtoffers verwijten Woolf dat ze te nauwe banden onderhield met Leon Brittan, die in de jaren tachtig minister van Binnenlandse Zaken was. Hij moet waarschijnlijk voor de commissie verschijnen om uit te leggen hoe hij indertijd omging met beschuldigingen van seksueel misbruik. Advocate Alison Millar, die een aantal slachtoffers terzijde staat, toonde zich gisteren ingenomen met het vertrek van Woolf. "Nu gaat er een fatsoenlijk onderzoek van start, waarbij naar de overlevenden wordt geluisterd", zei de raadsvrouw. Bron: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buiten...-misbruik.dhtml Mijn mening: Het is volgens mij een verstandige beslissing om af te treden als hoofd van de onderzoekscommissie. Je kan er volgens mij alleen maar mee in problemen komen en dat is niet leuk. Ik snap wel niet zo goed waarom ze dan enkele maanden geleden deze functie heeft opgenomen. Ik vermoed dat ze toen ook al wel een goede relatie had met de betrokken partijen. Zoals ik al zei, vind ik het goed dat ze nu een stapje opzij doet zodat deze zaak op een correcte manier behandeld kan worden door de onderzoekscommissie. |