actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > MILIEU / GEZONDHEID / MENSENRECHTEN > Voedsel/Voeding
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 9th October 2014, 16:41
mathias.s*erkens mathias.s*erkens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 40
Stormloop op wormenburgers in VUB-restaurant

Voor het eerst stonden vandaag wormenburgers op het menu in het restaurant van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). De 400 burgers waren tegen het einde van de lunch allemaal de deur uit.

Opvallend veel studenten lieten zich overtuigen tot een insectengerecht aan de gemiddelde prijs van een dagmenu. De reacties waren positief. Volgens economiestudente Joke heeft het "iets van een vegetarische burger, maar het doet toch meer denken aan een echte hamburger".

De VUB koopt zijn wormenburgers bij het Limburgse bedrijf Damhert, dat ze in Nederland produceert op basis van biologische larven van de buffalokever, ook gebruikt als vogel- en visvoer.

Philippe Merckx, het diensthoofd van het VUB restaurant is al enkele jaren geďnteresseerd in insectengerechten, maar het is pas vorig jaar dat het Federaal Agentschap voor Voedselveiligheid (FAVV) tien insectensoorten heeft goedgekeurd. "We zijn steeds op zoek naar duurzame alternatieven voor vlees. Met onze vegetarische schotel bereiken we maar een deel van de studenten, daarom proberen we blijvend te vernieuwen", zegt hij.

Insecten hebben 12 keer minder voedingsstoffen nodig dan runderen en de helft minder dan pluimvee voor een zelfde hoeveelheid proteďnen. Ook het aantal liter water om vlees te verkrijgen is enorm in vergelijking met wat je nodigt hebt om een insectenburger te produceren. Momenteel is 70 procent van het bebouwbare land ingenomen door gewassen voor veevoer en 20 procent van de aanwezige broeikasgassen is rechtstreeks toe te schrijven aan veeteelt.

Bron: Het Laatste Nieuws 09/10/14 http://www.hln.be/hln/nl/39/Lekker-...estaurant.dhtml

Mening:
Als ze het op mijn campus zouden serveren zou ik er zeker niet voor staan springen, maar iedereen zijn eigen smaak natuurlijk. Langs 1 kant vind ik het een goed idee dat ze oplossingen zoeken voor duurzame voeding en het rund willen beschermen, maar ik denk wel dat er nog veel mensen moeten overtuigd worden voor insecten te eten voor dat het een groot succes word.
Met citaat antwoorden
  #2  
Oud 10th October 2014, 11:35
v*ncent.peeters v*ncent.peeters is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2012
Locatie: herenthout
Posts: 97
Volgens mij onderschatten veel mensen het aantal voordelen dat het eten van insecten met zich meebrengt. Omdat we binnenkort de kaap van 9 miljard mensen zullen overschrijden zal de druk op landbouw nog groter worden om iedereen eten te kunnen geven wat zowiezo quasi onmogelijk is. Ons vlees gaat dus duurder worden waardoor er meer veeteelt noodzakelijk is en ook meer regenwoud moet sneuvelen om dit mogelijk te maken. Insecten stoten ook minder schadelijke gassen uit dan koeien en zijn dus beter voor het milieu. Boeren kunnen op termijn zelf insecten kweken bedoeld voor onze voedselketen. Dit geeft een massa nieuwe mogelijkheden in de landbouw. In China zijn er al insectenboerderijen.
Bovendien snap ik niet dat er zoveel verontwaardiging en tegenspraak is. Mensen die veel paddenstoelen eten hebben al meer wormen binnengekregen dan ze kunnen tellen en honing is tenslotte ook niets meer dan bijenkots. Bekijk een garnaal of een mossel eens van dichtbij. Is dat minder vies dan een sprinkhaan?
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:48.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.