actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Sociaal-economisch
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 13th October 2014, 19:41
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
NMBS moet 2,1 miljard besparen

NMBS moet 2,1 miljard besparen
De Belgische spoorwegen - NMBS en Infrabel - zullen de volgende 5 jaar voor 2,1 miljard euro moeten snijden. De Franstalige vakbonden spreken alvast over een ware oorlogsverklaring. Dat meldt de RTBF.

Zowel de NMBS als Infrabel zullen in 2015 tot 188 miljoen euro moeten besparen. Elk jaar zal dat bedrag oplopen tot ongeveer 663 miljoen euro in 2019. Het totaal van de besparingsronde gespreid over 5 jaar zal uiteindelijk 2,1 miljard euro moeten bedragen. De nieuwe regering heeft met ander woorden besloten om de lat bijzonder hoog te leggen. Te hoog?

Een dergelijke besparingsronde vormt op zichzelf al een enorme uitdaging. De nieuwe regering wil dit echter nog combineren met de eisen dat infrastructuurwerken sneller uitgevoerd worden, de stiptheid en de veiligheid met rasse schreden verbetert en de markt voor passagiersvervoer verder geliberaliseerd wordt.

Oorlogsverklaring

Bij de vakbonden spreekt men alvast over een oorlogsverklaring. ‘Op deze manier stevenen we af op een verlamming van het bedrijf’, klinkt het bij Marianne Lerouge (CSC Transcom). Volgens de vakbonden is het uiteindelijke doel ‘bewijzen dat de openbare dienstverlening niet werkt’. ‘Op deze manier kan mijnheer De Wever bereiken wat hij altijd wou: de regionalisering van het Spoor.’

‘Dit is een ramp voor het Spoor, en al zeker voor de passagiers’, klinkt het bij de collega’s van CSPF. Michel Abdissi vreest voor het verdwijnen van minstens 7.000 banen en het stopzetten van kleinere minder populaire lijnen. Abdissi wijst ook op de ‘discrepantie’ in het discours van de regering. ‘Enerzijds wordt het wegwerken van de tekortkomingen bij de NMBS gevraagd, anderzijds wordt een hele reeks aan extreme besparingen afgekondigd.’ Abdissi vreest dat vooral de reiziger het gelag zal betalen.

Minimale dienstverlening

De vakbonden zijn eveneens niet te spreken over de plannen om een minimale dienstverlening te voorzien bij stakingsacties. ‘Opnieuw een onaanvaardbare provocatie. Enerzijds zegt de regering dat het recht op staken behouden blijft, anderzijds wordt aan ontevreden werknemers de verplichting opgelegd om een minimale dienstverlening te garanderen. Onmogelijk, we zullen dit plan nooit onderschrijven’, klinkt het. ‘De regering wil de openbare dienstverlening dood. We kunnen dit niet over onze kant laten gaan en onze reactie zal navenant zijn.’

Bron: www.standaard.be, 13-10-2014

Mening: Ik vraag me af of zo een grote besparing wel mogelijk is. In het artikel zegt men dat de lat zeer hoog wordt gelegd, dat vind ik ook. Deze besparingen zullen volgens mij bij de reizigers terecht komen. Wanneer je op een korte tijd zo een groot bedrag moet besparen, is 1 van de meest voor de hand liggende oplossing om de prijs van de treintikketten op te slagen.
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 13:55.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.