|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Zeven op de tien weggebruikers willen meer trajectcontrole
Zeven op de tien weggebruikers willen meer C
Vandaag om 07:40 door jns | Bron: BELGA Zeven op de tien weggebruikers willen meer trajectcontrole Foto: Lieven Van Assche Meer dan de helft van de weggebruikers is gekant tegen radarverklikkers in wagens en zeven op de tien wil meer trajectcontrole op de Belgische wegen. Dat blijkt uit de resultaten van de Mobiliteitsbarometer van de mobiliteitsorganisatie VAB. Volgend jaar zal het aantal trajectcontroles al verdriedubbelen tot 21. Uit het onderzoek dat VAB liet uitvoeren bij 2.000 Belgische weggebruikers vanaf 18 jaar blijkt dat 7 op de 10 wil dat de trajectcontrole in België wordt uitgebreid. Voor 6 op de 10 ondervraagden moeten er vooral snelheidsbeperkende maatregelen komen in de bebouwde kom. De VAB wil dat de effectiviteit van de huidige trajectcontroles wordt geëvalueerd alvorens de nieuwe systemen geïnstalleerd worden. ‘Het moet de bedoeling zijn om de bestuurders aan te zetten tot een meer verantwoord gedrag en niet tot het opdrijven van het aantal verkeersboetes’, zegt de VAB. 21 trajectcontroles Vanaf 2015 wordt het aantal trajectcontroles in Vlaanderen alvast opgetrokken van 7 tot 21. Er komen 11 nieuwe trajecten in de provincie Antwerpen, 2 nieuwe trajecten in de provincie Vlaams-Brabant en 1 nieuw traject in de provincie Limburg. VAB wijst in een persbericht op de voordelen: de zware snelheidsovertredingen dalen spectaculair; er ontstaat een homogener verkeersbeeld met minder emissies van uitlaatgassen tot gevolg; het aantal ongevallen met gewonden daalt met 50 procent. De VAB-Mobiliteitsbarometer toont ook aan dat meer dan de helft (55 procent) van de ondervraagden gekant is tegen het gebruik van radarverklikkers in de wagen, zoals de Coyote. Zes op de tien ondervraagde weggebruikers wil ook dat voortaan enkel de zone wordt aangeduid waar een snelheidscontrole plaatsvindt, en dus niet de specifieke locatie. De mobiliteitsorganisatie hoopt dat de nieuwe Vlaamse minister van Mobiliteit Ben Weyts meer werk zal maken van de communicatie rond het controlebeleid. ‘Dat we het in Vlaanderen niet goed aanpakken, blijkt uit onze slechte score inzake verkeersslachtoffers wanneer we dit in Europees kader bekijken’, besluit VAB. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20141012_01316133 Mijn mening: Trajectcontroles zijn inderdaad ook veel efficiënter dan flitspalen. Bij het naderen van flitspalen wordt het rempedaal eventjes ingeduwd, waarna weer volle gas gereden kan worden , terwijl bij trajectcontrole over de ganse afstand tussen twee punten de snelheid wordt beperkt. Dat leidt zonder meer tot een vermindering van ongevallen. Tot daar het positieve verhaal. Ik heb echter de indruk dat het grootste motief , de extra inkomsten zijn: je moet immers al over een degelijke gps beschikken om nog te weten of je binnen de limieten blijft omdat tussen de trajectcontroles ook de snelheidslimiet regelmatig kan veranderen. Je moet constant het overaanbod van borden in het oog houden om geen boete te krijgen. Ik ga ermee akkoord, maar hou dan ook de snelheidslimieten in die trajecten gelijk. Laatst aangepast door E*ien.Pelckmans : 12th October 2014 om 10:05. |