|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Gepersonaliseerde nummerplaten zijn hot en dat is goed voor de schatkist
Gepersonaliseerde nummerplaten zijn hot en zijn goed voor de schatkist
Vergeet Ello: wie helemaal mee wil zijn met zijn tijd, schaft zich een gepersonaliseerde nummerplaat aan. Sinds de invoering een half jaar geleden van de nieuwe regels, die veel vrijer zijn dan vroeger, telden al 4.500 Belgen 1.000 euro neer om tot het selecte clubje te horen. Dat meldt de VRT. De opbrengst van de verkoop van de gepersonaliseerde nummerplaat leverde de Directie Inschrijvingen van Voertuigen (DIV) en dus ook de Belgische staatskas al tussen de 4 en de 4,5 miljoen euro op. Een precies bedrag is moeilijk te geven, aangezien er bij de 4.500 aanvragers ook een aantal zaten die eerder al een gepersonaliseerde nummerplaat hadden en die hebben laten overzetten zonder te moeten betalen. Het systeem van de gepersonaliseerde nummerplaten werd op 31 maart van dit jaar grondig hervormd. Begonnen ze tot dan allemaal met het cijfer 9, dan is dat nu (bijna) volledig vrij. Wie 1.000 euro op tafel legt, kan op zoek naar zijn favoriete combinatie, of het nu U2, PIZZA, SCHATJE of F16 is. Geen BOND-007 Toch zijn er nog een aantal beperkingen, zo leert de website van de DIV, bijvoorbeeld om verwarring te voorkomen met de bestaande CD- (voor diplomaten) of TX-platen (voor taxi's). Ook een combinatie van drie letters en vier cijfers of omgekeerd mag niet (pech dus voor 007-BOND of BOND-007), net zomin als een letter B gevolgd door drie cijfers. Het probleem bij die laatste: "mogelijk conflict met kentekenplaten van Belgische militairen die in Duitsland gestationeerd zijn". Bron: http://www.hln.be/hln/nl/957/Binnen...schatkist.dhtml Mening: In maart hebben ze de regel over de nummerplaten aangepast en toen werd er in het nieuws nog verteld dat hier niet veel gebruik zou van gemaakt worden. Maar er zijn al 4500 Belgen die een gepersonaliseerde nummerplaat hebben. Voor degene die hier interesse voor hebben kunnen een lijst bekijken met de toegelate combinaties. |
|
|||
|
|||
Mening
Zo'n gepersonaliseerde nummerplaat zou ik ook wel willen, maar eigenlijk dient het, naar mijn mening, alleen voor het sponsoren van de Belgische staatskas. Toch is het geen slecht initiatief van de overheid om zo geld bijeen te sprokkelen. Ik vind het toch wel een beetje gek dat er zoveel mensen een gepersonaliseerde nummerplaat willen. Ik zou denken dat het geld wel ergens anders voor gebruikt kan worden. Wat ik ook wel jammer vind, is dat er een 'beperkt' aantal platen niet gemaakt kan worden. Als je dan zoveel geld voor een nummerplaat moet betalen, vind ik het van belang dat je volledige keuzevrijheid krijgt. |