|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Groen licht voor alle fietsers tegelijkertijd
Het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) wil een systeem testen waarbij alle fietsers op een kruispunt tegelijk groen krijgen in alle richtingen. Op die manier zouden gevaarlijke situaties met auto’s vermeden kunnen worden. ‘Maar daarvoor moet eerst de wegcode aangepast worden.’
Sinds kort zijn er al nieuwe verkeersborden die een fietser, ondanks een rood verkeerslicht, toelaten rechtdoor te rijden of rechts af te slaan. Het BIVV gaat nog een stap verder en onderzoekt nu of het mogelijk is om alle fietsers op een kruispunt tegelijk groen te geven in alle richtingen. Dat schrijft de krant De Morgen dit weekend. 'Alle Fietsers Tegelijk Groen' (AFTG) zoals de maatregel heet, is een systeem waarbij verkeerslichten zo worden afgesteld dat fietsers uit alle richtingen tegelijkertijd groen krijgen en kunnen oversteken in de richting die ze willen. Op dat moment staan alle auto's stil. Op die manier zouden vooral de gevaarlijke dodehoekongevallen ingeperkt kunnen worden. Fietsers die bij groen licht rechtdoor willen, komen nu te vaak in gevaarlijke situaties terecht wanneer automobilisten – en zeker vrachtwagenchauffeurs – rechtsaf willen slaan. Gevonden op: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20140420_002 Commentaar: Het is een goed idee dat de overheid meer rekening wil houden met de fietsers. Zelf verplaats ik me ook vaak met de fiets en ik weet hoe gevaarlijk het soms kan zijn op de kruispunten als zwakke weggebruiker. Ik denk wel dat deze maatregel nog voor wat problemen gaat zorgen voor de fietsers onderling. De kans bestaat dat de fietsers zullen moeten vertragen of hun voet op de grond moeten zetten omdat er plotseling van de andere kant ook een fietser komt. Op die manier staat de fietser dan in het midden van het kruispunt stil. Nu is het zo dat de fietser enkel rekening hoeft te houden met diegenen die dezelfde richting ingaan of van de tegenovergestelde richting komen, maar niet diegene die van links of rechts komen. Met de invoering van die maatregel 'Alle fietsers tegelijk groen', zal de fietser alerter moeten zijn. Ik hoop alleszins wel dat het BIVV een goede maatregel vindt, maar ook vrees ik dat er nog wat werk aan de winkel is en dat dit idee nog niet helemaal op punt staat. |
#2
|
|||
|
|||
Ik sluit mijn mening aan bij die van M*rijne.Vluymans. Ik vind het een goed initiatief dat men zulke wijzigingen wil uitvoeren. Echter denk ik ook wel dat dit voor grote problemen gaat zorgen, en dat dit niet overal kan dienen. Denk maar aan drukke steden, waar veel fietsers oversteken, het kruispunt kan en zal vastlopen waardoor de wagens worden gehinderd en dit zal voor heel veel chaos zorgen. In mijn ogen kan dit concept geen doorbraak geven. Men kan niet één kruispunt wel, en het andere weer niet. Dit zou voor verwarring zorgen bij de fietsers waardoor ze minder oplettend zullen zijn voor de wagens, maar constant bezig gaan zijn met het uitkijken naar andere fietsers. Het idee is enorm sterk, maar in de praktijk zal dit voor enorm veel problemen zorgen, waardoor er nog meer verkeersproblemen gaan ontwikkeld worden. Veiliger is het alleszins wel.
|
#3
|
|||
|
|||
Ik vind het een goed idee om fietsers gescheiden van de auto's een kruispunt te laten oversteken of af te slaan naar een andere richting. Echter gaat het wel voor onderlinge problemen zorgen bij de fietsers zelf. Wie krijgt voorrang op wie als ze zich op het kruispunt begeven? De zwakke weggebruiker scheiden van de voertuigen is zeker geen slecht idee. Zo zullen er waarschijnlijk veel minder ongelukken gebeuren op een kruispunt.
Ik denk dat het een goede aanzet is voor verdere ideeën omtrent de veiligheid van fietsers. Maar ze zijn er nog niet. In mijn ogen zou het goed zijn om aparte verkeerslichten aan een kruispunt te zetten voor enkel en alleen fietsers. Deze zullen dan niet allemaal tegelijkertijd gaan branden maar net zoals bij het gewone verkeer. Het nadeel hieraan is dan de voertuigen dat net iets langer moeten wachten. Maar voor mij gaat de veiligheid van de zwakke weggebruiker wel voor. |
#4
|
|||
|
|||
In Schoten ken ik een kruispunt waarbij deze regel al een tijdje wordt toegepast en ik ben er allesbehalve een fan van. Veel kruispunten zijn allesbehalve gevaarlijk met de gewone regel, en deze nieuwe regel zorgt ervoor dat je oneindig lang aan het rood licht staat. Vervolgens zie ik ook veel mensen die twee keer moeten oversteken, en dan gewoon schuin over de weg rijden aangezien alle auto's toch rood hebben. Wanneer één automobilist nog door het rood komt, is deze zwakke weggebruiker de pineut. Op gevaarlijke kruispunten kan het uiteraard zijn voordelen hebben, maar de wachttijden om over te steken zullen enorm lang duren. Dat weet ik nu al. Natuurlijk maakt die wachttijd vrij weinig uit als het resulteert in minder accidenten. Maar door die wachttijden gaan er veel fietsers door het rood rijden omdat de automobilisten in dezelfde richting toch groen hebben en hen niets kan overkomen.
__________________
Niet doorschuiven, maar aanpakken. |
#5
|
|||
|
|||
Natuurlijk ben ik er voorstander van dat de veiligheid van mensen primeert in het ontwerp van nieuwe verkeerssituaties.
Ik denk echter dat dit voorstel meer nadelen met zich zal meebrengen in vergelijking met de huidige gang van zaken. Zowel vanuit het oogpunt van de zwakke weggebruiker als van de bestuurder heeft dit systeem zo zijn consequenties. Ten eerste zal de overgang van het oude naar het nieuwe type kruispunt slachtoffers eisen. Zolang alle kruispunten niet op dezelfde manier geconcipieerd zijn, zal dit een verwarring met zich meebrengen voor alle weggebruikers, met onvermijdbare ongelukken als gevolg. Ten tweede zal de wachttijd voor beide partijen verhogen, wat op indirecte wijze tot meer filevorming (België is hier reeds Europees kampioen in) en stress leidt. Vooral op de grotere kruispunten in steden verlies je nu al enkele minuten tijd per kruispunt. Op jaarbasis zal dit een niet te verwaarlozen impact heeft op onze economie. Tot slot - zoals J*roen reeds aanhaalde - zullen de fietsers zich inderdaad koning wanen op het kruispunt en schuin oversteken. Dit kan gevaarlijke verkeerssituaties met zich meebrengen, wanneer de verkeerslichten niet helemaal correct afgesteld zijn. Een kleine wijziging van de verkeerssituatie kan dus aanzienlijke gevolgen met zich meebrengen. Een goed doordacht voorstel is dus vereist! |
#6
|
|||
|
|||
Net zoals Jeroen stel ik me toch ook enkele vragen bij de effectieve veiligheid van de fietsers. Ik denk niet dat deze maatregel zal helpen om het verkeer veiliger te maken. Door al de fietsers samen de straat te laten oversteken ga je het probleem niet oplossen denk ik. Het voorbeeld dat Jeroen aanhaalt van het schuin oversteken van het kruispunt toont dit al aan.
Wat naar mijn mening wel al heeft geholpen om de veiligheid van de fietsers te verhogen zijn fietstunnels. Ik ken enkele kruispunten met dergelijke fietstunnels en zie dat deze zowel de veiligheid als de gang van het verkeer te goed komen. Misschien dan toch maar in dergelijke projecten investeren als de doelstelling daadwerkelijk de veiligheid is. |
#7
|
|||
|
|||
Ik sluit mij aan bij Veronique. Wachttijden is een van de weinige dingen waar ons belgenland tot de absolute top behoort. Moeten we dan maatregelen nemen die dit nog in de hand werken? Mijn stem is neen. Er is echter een keerzijde aan die medaille. Er moet nog rekening worden gehouden met de veiligheid. Mits de oude vorm van een kruispunt meer slachtoffers eist dan de nieuwe is het maar de vraag of we die afweging willen maken. Sneller verkeer of veiliger verkeer. Een afweging die men niet zo eenvoudig maakt. De link die ik bij zulke afweging maak is de discussie ecologie versus economie. Blijven we economie voorop zetten tot het te laat is? Blijven we sneller verkeer voorop zetten tot er te veel ongelukken gebeuren? En wat is teveel?
Jeroen vermeldde dat er reeds zo'n kruispunt bestaat. Aangezien ze nog niet overal terug te vinden zijn neem ik aan dat dit een proefproject is, en naar Jeroens mening geen al te geslaagd project. Ik stel veiligheid voorop, maar voorlopig ben ik geen tegenstander van de huidige kruispunten, geduld aan het rode licht is een schone deugd. |
#8
|
|||
|
|||
Het is goed dat men rekening wilt houden met de veiligheid van fietsers. Het is nu eenmaal een feit dat er veel ongelukken gebeuren bij rode lichten omdat auto's vaak fietsers niet zien als ze afdraaien. Wanneer we dan alle fietsers tegelijkertijd groen gaan geven, zal dit probleem zich uiteraard niet meer voor doen. Wat wel jammer is, is dat de fietsers dat oneindig lang gaan moeten wachten om over te steken. Op deze manier gaan er volgens mij veel fietsers door het rood rijden, wat zeker en vast niet de bedoeling is. Ik vind het idee achter het feit dat we alle fietsers groen tegelijkertijd willen geven goed, maar toch zouden ze hier doordachter mee moeten omgaan. Het is goed dat we aan de veiligheid van fietsers willen werken, maar ik denk dat dit een inefficiënte manier zal worden.
|