|
||||
|
||||
De rijkste 10 procent
De rijkste 10 procent
Ruben Mooijman Yessss! Ik zit erbij. Bij de rijkste tien procent, bedoel ik. De tien procent van de bevolking die onevenredig veel bezit. De tien procent die zich wentelt in luxe, rijkdom, comfort en consumptiedrift. De tien procent die vergenoegd toekijkt hoe de andere 90 procent van de bevolking het met veel minder moet rooien. Nog beter nieuws: al mijn collega’s horen ook bij die rijkste tien procent. Mijn familieleden ook. Mijn buren eveneens. En mijn vrienden. Iedereen in België hoort erbij. U ook. Jazeker. U hoort bij de rijkste tien procent. De rijkste tien procent van de wereldbevolking, daar heb ik het over. Het bovenste topje van de global wealth pyramid, zoals die staat afgebeeld in de jongste aflevering van het Credit Suisse Global Wealth Databook. Dat bevat gegevens over de verdeling van de rijkdom. Een beetje zoals de studie van de Universiteit Antwerpen waarover we gisteren berichtten, maar dan op wereldschaal. Dat bovenste topje, lezen we daar, bezit 83,3 procent van de wereldwijde rijkdom. Een slordige tweehonderdduizend miljard dollar. Niet dat u of ik zich iets kunnen voorstellen bij dat bedrag, maar het klinkt wel lekker. En ja, voor de rest van de wereldbevolking blijft dus 16,7 procent van de wereldwijde rijkdom over. De armste 69 procent beschikt zelfs over maar 3 procent van ’s werelds rijkdom. Stel dat de Antwerpse researchploeg op dergelijke verhoudingen zou zijn uitgekomen. Het land zou te klein geweest zijn. DS, 07-05-2014 (Ruben Mooijman)