|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
‘Veel vroege en late treinen geschrapt in nieuwe dienstregeling NMBS’
‘Veel vroege en late treinen geschrapt in nieuwe dienstregeling NMBS’
De nieuwe dienstregeling van de NMBS, die in december van kracht wordt, gaat ten koste van veel vroege en late treinen. Dat melden reizigersverenigingen TreinTramBus en Navetteurs.be en consumentenorganisatie Test-Aankoop donderdag in een gezamenlijk persbericht. ‘Op veel lijnen worden de treinen beter gespreid en er komen bijvoorbeeld meer rechtstreekse treinen naar de luchthaven, maar wat de NMBS er niet bij vertelt, is dat veel vroege en late treinen worden afgeschaft’, klinkt het. De laatste trein uit Leuven naar Waver zal vanaf december om 21.18 uur vertrekken, in plaats van om 22.28 uur, aldus de organisaties. Wie naar Merchtem, Asse, Opwijk, Lebbeke en tal van kleinere stations wil, kan nu nog om 23.19 uur uit Brussel-Centraal vertrekken, vanaf december wordt dat 21.41 uur. Vanuit Zaventem en Kortenberg kan je bovendien binnenkort pas om 07.18 uur in Leuven aankomen, ‘erg laat voor een werkdag’. Ook de rechtstreekse treinen Luik-Hasselt-Antwerpen en Denderstreek-Brussel verdwijnen. Bovendien blijft het aantal gereden treinkilometers gelijk. ‘Dat staat in schril contrast met de mobiliteitsvraag die in het hele land blijft groeien.’ Het vervoersplan biedt hier geen antwoord op, maar ‘dat kan ook niet omdat elke bijkomende trein schrikwekkend hoog belast wordt door infrastructuurbeheerder Infrabel’. De verenigingen hekelen bovendien het schrappen van overstapvrije verbindingen, het verlagen van de frequentie, het alsmaar trager worden van de treinen en het veronachtzamen van kleinere stations of stopplaatsen in de buurt van grote stations. De drie verenigingen eisen dat de NMBS zijn volledige spoorplan onmiddellijk bekendmaakt en zo ‘zijn klanten ten minste tijdig informeert’. Bij de volgende federale regering dienen een volwaardig mobiliteitsbeleid en bijbehorende middelen bovenaan op de agenda te komen. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140508_01096926, 8 mei 2014 Eigen mening: Op het eerste zicht lijkt het een goed plan van de NMBS: meer rechtstreekse treinen. Maar blijkbaar zit er dan toch een addertje onder het gras, treinen die worden afgeschaft. Je zou kunnen zeggen dat die treinen toch niet nodig zijn, want wie neemt er nu zo laat de trein? Toch denk ik dat er best veel mensen laat/vroeg de trein moeten nemen. Zeker voor het werk wordt er vaak de trein genomen. Als je dan een heel eindje moet, maar de vroegste trein vertrekt pas om 20 na 7, dan kan je wel eens een probleem hebben. Of je staat met de late, maar de laatste trein rijdt al om 20 na 9, ook niet simpel. Ik heb het zelf ook al voor gehad dat er treinen niet meer reden om 22 uur, wat toch niet zo laat is. Dan moet je nog veel overstappen en met een beetje pech moet je wachten tot de ochtend. Het kan dus wel eens voor heel veel mensen erg vervelend worden! Laatst aangepast door N*ortje.VandenAckerveken : 8th May 2014 om 15:41. |