#1
|
|||
|
|||
Minder doden door dode hoek
De dodehoekspiegel op vrachtwagens is al tien jaar verplicht. Pas de jongste jaren daalt het aantal dodehoekongevallen en doden echter fors. Blijvende sensibiliseringsacties halen het van de techniek.
Terwijl in de periode 2007-2009 nog 171 dodehoekongevallen plaatsgrepen tussen een vrachtwagen en een zwakke weggebruiker (fietser, voetganger...) en daarbij 19 doden en 163 gewonden vielen, gebeurden in de periode 2010-2012 nog 106 dodehoekongevallen. Daarbij vielen drie doden en 106 gewonden. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV). Dat spreekt van een ‘structurele daling’. Die afname is, ondanks de daling van de algemene ongevallenstatistieken de voorbije jaren, opvallend te noemen omdat de dodehoekspiegel op vrachtwagens al sinds 2003 verplicht is, maar nauwelijks effect bleek te hebben. Ondanks die dodehoekspiegel gebeurden elk jaar nog vijftig tot zeventig ongevallen en vielen daarbij vijf tot tien doden. Maar in 2012 viel er maar één dode. Het jaar daarvoor zelfs geen enkele. Dat is nog nooit eerder gebeurd. ‘De blijvende sensibiliseringsacties blijken eindelijk hun nut te hebben’, zegt Benoit Godart van het BIVV. Zowel op scholen als in de transportsector wordt serieus gehamerd op het gevaar van de dode hoek. Transport en Logistiek Vlaanderen bezoekt jaarlijks honderd basisscholen, zegt de Vlaamse minister van Mobiliteit, Hilde Crevits (CD&V). Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20140507_003 Mening: Toen ik in de lagere school zat werd deze nieuwe regel verplicht. Wij kregen toen informatie over het leven van een trucker. We leerde hoe ze moesten draaien, hoe je de spiegel moest gebruiken om de dode hoek te zien en wat je als fietser moet doen. Ik denk dat het niet enkel aan de chauffeurs ligt maar ook aan de zwakke weggebruikers. De meesten denken 'Ze zullen mij wel gezien hebben' of 'Ik heb toch voorrang'. Ik merk dit zelf heel sterk sinds ik met de auto rij. Je moet de schuld van de vele ongevallen dus niet enkel toekennen aan de chauffeurs maar ook aan de voetgangers en fietsers. Laatst aangepast door L*ze. Verhaegen : 7th May 2014 om 12:08. |