actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 5th May 2014, 11:25
R*ni Van Eemeren R*ni Van Eemeren is offline
Registered User

BIVV: "Verplicht fietshelm bij kinderen"

BIVV: "Verplicht fietshelm bij kinderen"

De fietshelm is nog altijd niet echt populair bij kinderen. Uit een onderzoek van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid (BIVV) en Karrewiet blijkt dat 1 op de 2 lagere schoolkinderen tussen 9 en 12 jaar oud nooit een fietshelm draagt. Daarom roept het BIVV op om de fietshelm te verplichten bij kinderen.

Bron: de redactie
Datum: 5/05/2014

Eigen mening:

Ik verschiet van dit cijfer, want mij lijkt het aantal kinderen die een fietshelm draagt veel lager. Ik zie zelden nog kinderen met een helm op terwijl ze aan het fietsen zijn. Vaak zeggen de ouders dat het toch niet ver is en dat de kinderen ondertussen wel goed kunnen fietsen, maar de fout hoeft niet eens bij de kinderen te liggen om hard te vallen of aangereden te worden. Op een fiets heb je absoluut geen bescherming. Kinderen kennen ook nog niet alle gevaren en zijn amper bang, waardoor de risico's alleen maar groter worden. Heel veel kinderen vinden de fietshelm ook niet cool en ik moet toegeven dat ik dat zelf ook vond, maar er zijn prachtige helmen op de markt nu. Ik ben er voor om de fietshelm voor kinderen verplicht te maken. Dit is een extra bescherming voor hen die nog te jong en te klein zijn om zichzelf tegen bepaalde dingen te beschermen.
Met citaat antwoorden
Oud 5th May 2014, 12:27
L*en van Overveld L*en van Overveld is offline
Registered User

Ik ben het eens met R*ni. Ik vind dat ze een fietshelm moeten verplichten voor kinderen tot en met 12 jaar. Kinderen zijn zich vaak niet bewust van de gevaren in het verkeer: ze fietsen naast elkaar, ze letten niet voldoende op, enz. Maar de fout hoeft niet altijd bij het kind te liggen, autobestuurders kunnen ook in de fout gaan.
Ikzelf vond een helm en een fluovestje ook niet mooi. Maar toen ik zelfstandig naar de basisschool fietste moest ik van mijn ouders zo'n fluovestje aandoen. Een helm heb ik nooit moeten dragen. Maar als ik terugkijk naar die periode en nu ikzelf met de auto rij vind ik het belangrijk dat er in de eerste plaats gedacht moet worden aan de veiligheid van het kind en niet aan de modieuze aspecten.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 07:24.