actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > EUROPA > Cultureel-maatschappelijk
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 2nd May 2014, 12:17
S*lke.Sas S*lke.Sas is offline
Registered User

Moordenaar Pim Fortuyn vandaag vrij

Volkert van de Graaf verlaat vandaag de gevangenis. Dat heeft het Nederlandse Openbaar Ministerie (OM) bevestigd. De moordenaar van Pim Fortuyn heeft twee derde van zijn straf uitgezeten en volgens het OM houdt niets zijn voorwaardelijke vrijlating nog tegen.
Nadat Volkert van der Graaf in januari al op proefverlof mocht, komt hij vandaag ook effectief voorwaardelijk vrij. Volgens het OM krijgt Van der Graaf beveiliging ‘op maat’. Waar de man gaat wonen, is niet bekend, maar Sjef van Gennip, directeur van de reclassering, liet vorige maand al weten dat hij zeker niet terugkeert naar zijn oude woonplaats Harderwijk.

De moordenaar van Pim Fortuyn kreeg wel enkele voorwaarden opgelegd voor zijn voorwaardelijke vrijlating. Zo moet Van der Graaf zich wekelijks melden bij de reclassering. Hij mag ook niet in Rotterdam, Den Haag, Hilversum of de woonplaats van nabestaanden van Fortuyn komen. Hij heeft ook een contactverbod met die mensen.

Van der Graaf moet ook een enkelband met tracker dragen zodat justitie hem kan volgen. Hij mag geen interviews geven in de media en hij wordt op vaste tijdstippen verwacht voor behandeling bij een psychiater of psycholoog.

Pim Fortuyn werd door Van der Graaf op 6 mei 2002 vermoord op het Mediapark in Hilversum. De milieuactivist schoot de politicus op klaarlichte dag neer. Van der Graaf vond dat Fortuyn ‘een gevaar voor kwestbare groepen in de samenleving’ vormde.

Bron: De Standaard, 02/04/2014

Eigen commentaar: Bij deze kwestie moeten er twee vragen gesteld worden: Hoe gevaarlijk is deze man nog voor de samenleving én hoe gevaarlijk is de samenleving voor deze man? Ten eerste vind ik 12 jaar gevangenis een magere straf voor iemand die een moord pleegde met voorbedachte rade. Nu wordt hij nog zes jaar in de gaten gehouden en moet hij zich tijdig melden. Sowieso begrijp ik nog steeds het principe van vervroegd vrijkomen na twee derde van de straf niet.

Daarnaast zou ik als ik Volkert van De Graaf was, ontzettend bang zijn om terug op vrije voet te komen. Deze man zal door vele mensen niet met open armen ontvangen worden. Ik heb gelezen dat er in Nederland op dit moment een zeer onrustige, misnoegde sfeer heerst. Ook moet hij zich aan strenge reclasseringsvoorwaarden houden ter bescherming van de samenleving en zichzelf. Kost deze re-integrering het land op de duur niet meer, dan hem gewoon achter de tralies te houden?
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:03.