actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > BELGIË > Mobiliteit
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 11th April 2014, 11:19
T*hnee.Vekemans T*hnee.Vekemans is offline
Registered User

U bent gewaarschuwd: 51.767 mogelijke flitslocaties tijdens komende 'flitsmarathon'

U bent gewaarschuwd: 51.767 mogelijke flitslocaties tijdens komende 'flitsmarathon'

11/04/2014 om 07:23 - Bijgewerkt om 09:26

De 'flitsmarathon' van 24 uur van de politie en het Belgisch *Instituut voor Verkeers*veiligheid zal naar verluidt lopen op donderdag 17 april vanaf 6 uur 's ochtends.

De Belgen hebben de voorbije tien dagen massaal gereageerd op de oproep van de politiediensten om mogelijke locaties voor flitscontroles door te geven. De campagne, die liep van 31 maart tot en met 10 april, leverde 51.767 dergelijke flitslocaties op.

Met de suggesties zal rekening worden gehouden voor een "flitsmarathon" van 24 uur die de federale en lokale politie volgende week willen houden. De federale *politie wil nog niet officieel verklaren op welke dag de flitsmarathon plaatsvindt, maar volgens Het Laatste Nieuws bevestigen verschillende politiemensen dat het op 17 april zal zijn vanaf 6 uur 's ochtends.

Burgers konden op de campagnewebsite 'Ik flits mee' mogelijke flitslocaties doorgeven, met de reden waarom daar geflitst zou moeten worden. Al die gegevens worden naar de 124 deelnemende politiezones (van de in totaal 195 zones) gestuurd. Die zullen de inzendingen beoordelen. Er zijn dan drie opties, legt Michaël Jonniaux, woordvoerder van de federale politie, uit. "De doorgegeven flitslocatie kan leiden tot een controle op die plaats tijdens de flitsmarathon of kan worden bijgehouden voor een snelheidscontrole op een later tijdstip. Daarnaast is het mogelijk dat er geen controle volgt, omdat het niet opportuun is of niet veilig, maar dat er bijvoorbeeld wel beslist wordt de signalisatie te verbeteren of de weg anders in te richten."

Niet verwacht

"We zijn heel, heel tevreden en positief verrast" over de campagne, zegt Jonniaux nog. Hoewel er geen doel was vooropgesteld, "zijn al onze verwachtingen overtroffen". Ook het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) spreekt van een "heel positief" resultaat. "We hadden niet zo'n succes verwacht" van de campagne die als voornaamste doel had om de burger te betrekken bij de verkeersveiligheid, aldus BIVV-woordvoerder Benoit Godard.

De nieuwe sensibiliseringsvideo van het BIVV is overigens ook niet onopgemerkt voorbij gegaan. In een bijzonder aangrijpend filmpje worden zes hardrijders uitgenodigd op hun eigen begrafenis. Alles wordt gefilmd met een verborgen camera. Hun eigen vrienden en familieleden houden hen een spiegel voor.

Het BIVV heeft ook een app laten ontwikkelen waarmee gebruikers een brief kunnen schrijven naar een naaste die ze willen wijzen op zijn té snelle rijgedrag. Die geadresseerde krijgt de brief wel pas bij het begin van de volgende snelheidscampagne in oktober 2014. De geadresseerde krijgt wel vrij snel een e-mail met het filmpje en de oproep om zijn leven niet op het spel te zetten.

Overdreven of onaangepaste snelheid is de hoofdoorzaak bij één ongeval op de drie in ons land. Per jaar zijn er in België 15.000 ongevallen door "overhaaste bestuurders". Dat zijn er meer dan 40 per dag. (Belga/TE)

Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/u...mal-137895.html

Persoonlijke mening: Ik vind het zelf heel vreemd dat de bevolking zelf een aantal locaties mag doorspelen aan de politie voor mogelijke flitscontroles. Ik vind dat dit een taak is voor de politie, hier worden ze immers voor betaald. Ze moeten de inzendingen dan nog beoordelen, maar ik vind dit iets te makkelijk voor de politiemannen. Daarnaast vind ik het meer dan logisch dat de federale en lokale politie nog niet wil zeggen op welke dag de flitsmarathon zou plaatsvinden. Het zou, volgens mij, dom zijn om dit op voorhand mee te delen aan de bevolking. Mensen weten dan dat ze zich aan de snelheid moeten houden en gaan dan die dag minder snel rijden. De dag erna zijn ze dit alweer vergeten en dan heeft deze marathon geen zin gehad. Bovendien vind ik de nieuwe video van het BIVV wel een goed initiatief. Het is heel aangrijpend voor de bestuurders zelf, maar ik denk dat dit ook een effect heeft op personen die het filmpje bekijken. Wel vind ik dat niet enkel de hardrijders aangepakt moeten worden. Ook de mensen die roekeloos rijden en de speelvogel willen uithangen, moeten volgens mij aangepakt worden.
Met citaat antwoorden
Oud 21st April 2014, 22:30
Carine.Smets Carine.Smets is offline
Registered User

Ik vond het al heel positief dat de mensen zelf locaties mochten doorgeven omdat de politie niet alle plaatsen weet waar er snel gereden wordt. Wat ik minder vond is dat ook de dag van de flitsmarathon bekend gemaakt werd. Zo wisten de mensen waar en wanneer er geflitst werden en gingen ze die dag zeker op hun snelheid letten. Ik denk dat het meer baat heeft wanneer men dit doet zonder de mensen ervan op de hoogte te brengen. Nu had het wel ook een voordeel, de meeste mensen reden die dag veel rustiger dan anders. Wanneer men dit regelmatig zou doen, zonder verwittigen zullen we stilaan wel altijd rustiger gaan rijden.
Met citaat antwoorden
Oud 23rd April 2014, 14:22
J*LIE.VORSSELMANS J*LIE.VORSSELMANS is offline
Registered User

Ik vond de flitsmarathon een heel mooi initiatief om toch maar weer eens te wijzen op het feit dat te snel rijden erge gevolgen kan hebben. Toch zijn er behoorlijk veel mensen geflitst, dus ik denk dat het veel mensen toch niet raakt, wat spijtig is. Ik weet wel dat we in een maatschappij leven waar alles vooruit moet gaan en waar het leven van de snelle is, maar uw eigen leven is toch nog wel belangrijker, denk ik! Ook zijn boetes betalen totaal niet leuk!
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 23:05.