![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Overlast op tram en bus daalt met een kwart
Overlast op tram en bus daalt met een kwart
17/04/2014 om 04:45 - Bijgewerkt om 04:45 Controleurs van vervoersmaatschappij De Lijn hebben in 2013 1.306 processen-verbaal opgemaakt voor overlast. Dat is 23 procent minder dan een jaar eerder, De daling is volgens De Lijn eerder te danken aan de controleurs dan aan de beveiligingscamera's op de bussen en trams, schrijven De Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. "Die camera's hangen er al een tijd, het zijn net de controles door onze eigen controleurs die sterk zijn opgedreven: de voorbije twee jaren hebben we 24 procent meer reizigers laten controleren. Van 1,5 miljoen naar 1,8 miljoen. Die controles gebeuren zowel op asociaal gedrag als op zwartrijden. Ze lijken hun effect niet te missen", zegt Tom Van de Vreken, woordvoerder van De Lijn. Vorig jaar werden onder meer 365 pv's opgesteld voor het belemmeren van de dienst, 337 voor misbruik van infrastructuur, installaties of apparatuur, 147 voor het ernstig verstoren van de rust, 113 voor het hinderen, vertragen of beschadigen van voertuigen en 95 voor reizigers die weigeren gevolg te geven aan aanwijzingen van de chauffeur of het controlepersoneel. Wie overlast veroorzaakt, kan een boete van 75 tot 500 euro krijgen. (Belga/TV) Bron: http://www.knack.be/nieuws/belgie/o...mal-138849.html Eigen mening: Het is opmerkelijk dat de overlast op tram en bus daalt met een kwart. We kunnen toch stellen dat de criminaliteit er niet op achteruit gaat. Het is goed van De Lijn dat ze meer reizigers controleren en dit zowel op asociaal gedrag als op zwartrijden. Een bus of tram nemen zonder te betalen, is iets dat volgens mij regelmatig voorkomt. Zelf snap ik wel niet zo goed dat er nog altijd mensen zijn die zich niet fatsoenlijk kunnen gedragen op bus of tram. Volgens mij is dit een elementaire vorm van beleefdheid. Zeker omdat deze niet jou bezit zijn en dat er ook nog andere mensen op een aangename manier deze vervoersmiddelen gebruiken. |
#2
|
|||
|
|||
Ik begrijp niet dat de daling iets te maken zou hebben met het controleren van je buskaart. Dit gebeurd bijna nooit. Ik neem iedere dag de bus naar school en op 1 jaar tijd wordt je maximaal 3 keer gecontroleerd. Ik vind dat dit aantal nog mag stijgen. Als dit stijgt dan zal het aantal passagiers nog dalen. Ik vind ook dat de bestuurder van de bus alle buskaarten moet controleren. Dit gebeurd ook niet vaak en als passagiers merken dat ze de bus niet kunnen nemen zonder te betalen zullen deze mensen de bus niet nemen of toch betalen.
|
#3
|
|||
|
|||
Ik begrijp net zoals Jente Peeters niet dat de daling iets te maken zou hebben met het controleren van je buskaartje. Ik maak reeds van mijn zes jaar zeer regelmatig gebruik van het openbaar vervoer. Daarbij heb ik slechts in al die tijd maar één controle gehad. Hierdoor twijfel ik dat de daling hier iets mee te maken heeft. Er rijden nog elke dag zwartrijders mee, mensen die de bus vervuilen en beschadigen, mensen die de rust verstoren, enz. Dit zal altijd zo blijven. Deze mentaliteit van een aantal medemensen zullen we nooit kunnen vermijden. Hier kan de lijn grotendeels niets aan doen. Het strenger naleven van hun eigen regels zou al een grote stap zijn in de goede richting. Zoals niemand laten eten in de bus, iedereen moet van voor instappen en hun buskaartje of abonnement laten zien, enz. Dit gebeurt nauwelijks waardoor zwart rijden, eten op de bus, enz. mogelijk wordt gemaakt. Als dit allemaal zou gebeuren, dan zal ik begrijpen waarom er een daling plaats vindt.
|