actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > Thomas More Kempen > Onderwijs > Onderwijsvisie
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord
 
Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
  #1  
Oud 27th March 2014, 22:03
Barst's Avatar
Barst Barst is offline
Administrator
 
Geregistreerd op: Jun 2004
Locatie: L'burg
Posts: 16,562
Arrow Vlaams onderwijs toch geen ongelijkheidsmachine?

Vlaams onderwijs toch geen ongelijkheidsmachine?

Boudewijn Bouckaert red: Visies op onderwijs, Uitg. Pelckmans, 264 blz.


Vlaanderen heeft het hoogste aantal jongeren met een zogenaamd lage sociale afkomst die bij de besten scoren voor wiskunde. Dat stelt Wim Van den Broeck, onderwijskundige van de VUB, vast in het boek *Visies op onderwijs dat Boudewijn Bouckaert, (afscheidnemend) LDD-parlementslid en voorzitter van de commissie Onderwijs in het Vlaams Parlement, gisteren voorstelde.


Het cijfer komt uit het jongste *Pisa-onderzoek over de kwaliteit van het middelbaar onderwijs in de Oeso-landen. Het past niet in de lopende schema’s en werd daarom weggemoffeld, zegt Van den Broeck.

Tot nu toe was er vooral aandacht voor Pisa-cijfers die tonen dat het Vlaams onderwijs de ongelijkheid op basis van sociale afkomst niet doorbreekt maar bestendigt.

Van den Broeck vindt het Vlaams onderwijs nog bij de beste ter wereld, maar maakt zich wel zorgen omdat het bergaf gaat.

Hij zegt dat hij bewezen heeft dat de kwaliteit van het onderwijs in een land toeneemt naarmate er een gemeenschappelijk gedragen visie over bestaat, en afneemt als die er niet is.

Veel consensus is er in Vlaanderen niet, zegt hij, maar die zou dus best wel nagestreefd worden.

Het boek bevat nog meer controversiële visies, onder meer van Peter De Roover (N-VA-kandidaat), die geen graten ziet in het watervalsysteem in het middelbaar onderwijs en meent dat jongeren alleen maar beter moeten kiezen.

Heel wat van de auteurs zetten zich ook af tegen ‘de sociologen’ die te lang het onderwijsbeleid hebben bepaald. Ook psycholoog Wouter Duyck (UGent) doet dat. Hij benadrukt dat het onderwijs moet zorgen voor de cognitieve ontwikkeling. Hij meldt onder meer dat een Brits onderzoek beweert dat er een sterk verband bestaat tussen de cognitieve ontwikkeling op 7 jaar en het salaris op 42 jaar.


DS, 26-03-2014
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you
down to their level and beat you with experience." (c)TB
Met citaat antwoorden
Antwoord


Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong



Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 19:10.


Powered by: vBulletin Version 3.0.6
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.