![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
9 keer levenslang voor moorden in tempel VS
9 keer levenslang voor moorden in tempel VS
PHOENIX - Een man is in de Verenigde Staten veroordeeld tot negen keer levenslange gevangenisstraf voor de moord op 9 mensen in een Thaise boeddhistische tempel in de staat Arizona. De doodstraf ontweek hij, omdat hij ten tijde van de moord in 1991 17 jaar oud was. Dat schreef dagblad The Arizona Republic vrijdag. Johnathan D. was samen met een handlanger verantwoordelijk voor de dood van 9 mannen en vrouwen. Voor elke moord heeft hij een celstraf van 25 jaar gekregen, zonder de mogelijkheid voorwaardelijk vrij te komen. Daarna moet hij nog 12 jaar zitten voor gewapende overval, inbraak en samenzwering. D. was in 1993 al veroordeeld tot 281 jaar cel voor zijn daden, maar de uitspraak is tot twee keer toe vernietigd door een Hof van Beroep. De kans om ooit vrij te komen lijkt voor D. verkeken. Zijn handlanger Alex G. werd eerder veroordeeld tot levenslang, nadat hij met een getuigenis de doodstraf had ontweken. D. is het brein achter de misdaad. Mening: Amerika staat wel bekend om zijn gekke recht uitspraken. 9 keer levenslang komt "grappig" over als je de titel leest. Jonathan D. heeft dan ook veel op zijn geweten en daarom is de straf zeker gepast. Deze meneer zal je normaal gezien nooit meer op straat tegenkomen. Je kan lachen met het rechtssysteem van Amerika, maar daar is levenslang ook effectief levenslang. In België heeft iemand die van de straf levenslang geniet al na 10 jaar recht om voorwaardelijk vrij te komen. Ik weet dat dit een delicaat onderwerp is en er bestaat nog een verschil tussen een passionele moord of moord met voorbedachte rade. Maar bij moord met voorbedachte rade staat in mijn ogen levenslange gevangenis straf op. Als je iemand haar/zijn leven ontneemt, is het niet meer dan logisch dat het gerecht de dader zijn/haar vrijheid ontneemt. bron: http://www.telegraaf.nl/buitenland/...orden_VS__.html http://www.blikopdewereld.nl/rechts...straf-in-belgie |
|
|||
|
|||
Commentaar
Ik wil hier nog graag iets aan toevoegen. Wat deze man gedaan heeft is onvergefelijk. Daarom stel ik mij de vraag of hij mogelijk de doodstraf kan krijgen. Ik weet dat dit in sommige landen mogelijk is en ik vind ook dat dit moet kunnen. 'Oog om oog en tand om tand' en 'doe niet bij een ander wat je zelf niet zou willen aangedaan worden' zijn twee principes die hier aansluiten bij mijn mening. Hierdoor vind ik dat mensen die moorden op dezelfde manier gestraft moeten worden. We kunnen hen levenslang opsluiten en ze als het ware laten wegrotten in een cel. Wel, ik vind dat het ook eenvoudiger kan: de kogel, de elektrische stoel, een spuitje etc., voor mij is het allemaal eender.
Een moord is het slechtste en het ergste dat in een mens naar boven kan komen. Zo zwaar mogelijk straffen is dus mijn boodschap en dit liefst met dezelfde straf als de dader, de slachtoffers heeft aangedaan. Er zijn uiteraard uitzonderingen op moorden uit wettige zelfverdediging, door ongevallen, door psychisch zieke mensen,... De echte moordenaars moeten naar mijn mening hetzelfde lot als de slachtoffers ondergaan. |