|
|||
|
|||
Stemming begonnen op Krim
De bevolking van de Krim kiest zondag of ze zich afscheuren van Oekraïne en toetreden tot Rusland. De uitslag van de stembusgang staat zo goed als vast.
De anderhalf miljoen inwoners van de Krim kunnen vanaf 7 uur zondagochtend naar de stembus voor het referendum over de toekomst van hun regio. De lokale autoriteiten voorspellen dat meer dan 80 procent van de stemmen zal gaan naar de aanhechting bij Rusland. Omstreden Het referendum is erg omstreden. De VS en heel wat andere landen hebben al laten weten dat ze de uitkomst van de volksraadpleging niet zullen erkennen. Ze dreigen bovendien met sancties tegen Rusland. Moskou van zijn kant houdt vol dat de inwoners van de Krim het recht hebben om te kiezen voor een toekomst met of zonder Oekraïne. Zestig procent van de inwoners van de regio zijn etnische Russen. Bezetting Sinds eind februari bezetten duizenden Russische militairen de luchthavens en militaire basissen in de regio. De lokale Russisch gezinde autoriteiten zeggen dat die de stembussen zullen bewaken. Een internationale observatiemissie geleid door de Poolse politicus Mateusz Piskorski zei zaterdag dat er geen aanwijzingen zijn van fraude bij de stembusgang. Bron: De Standaard Vandaag om 08:35 door Wim Lecluyse | Bron: BELGA Mijn mening: Om eerlijk te zijn vind ik het schandalig dat het al tot een stemming is gekomen over de Krim. En wat nog schandaliger is aan deze stemming, is dat de keuze om bij Oekraïne te blijven nog eens niet gekozen kan worden. Ik vind het wel heel goed van de E.U. dat ze de stemming sowieso ongeldig verklaren. De Oekraïners hebben zich veel miserie op hun nek geroepen in de hoop om ooit bij de E.U. te horen, dit is wel het minste dat de E.U. kunnen terug doen voor hen. En nog veel meer ook eigenlijk. |