|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Stiptheid treinen zakt tot laagste niveau sinds begin 2013
Stiptheid treinen zakt tot laagste niveau sinds begin 2013
De stiptheid op het Belgische spoor is in november 2013 opnieuw gedaald, tot 79,1 procent. Dat blijkt uit de stiptheidscijfers die spoorwegnetbeheerder Infrabel dinsdag publiceerde. In oktober bedroeg de stiptheid nog 80,4 procent, toen sprak Infrabel al van een ‘dieptepunt’. De cijfers komen er net nu er vandaag heel wat vertragingen zijn door het slechte weer. In november reed slechts 79,1 pct van de treinen stipt of met een vertraging van minder dan zes minuten. In november 2012 was dat nog 82,2 procent. Als gekeken wordt naar het stiptheidscijfer op basis van het aantal reizigers, waarbij de vertraging van een trein met veel reizigers zwaarder doorweegt, bedraagt de stiptheid zelfs maar 75,3 procent. ‘We zijn er ons van bewust dat de stiptheidscijfers niet goed zijn’, aldus Thomas Baeken, woordvoerder van Infrabel. Hij voegt toe dat ‘met man en macht’ wordt gewerkt om tot betere resultaten te komen en dat er initiatieven op korten en lange termijn lopen. De voornaamste oorzaken voor de vertragingen zijn het materieel van NMBS, storingen aan de infrastructuur en sociale acties. Een derde (34,1 pct) van de vertragingen en de helft van de afschaffingen (51,5 pct) is bovendien te wijten aan ‘derden’, zoals kabeldieven of personen op het spoor. Van de zeven grote treinverbindingen, reden de treinen op de lijn Antwerpen-Centraal/Brussel-Noord - Charleroi-Zuid het vaakst op tijd (80,9 pct). De lijn Herstal-Doornik staat onderaan de lijst met 58,2 pct stipte treinen. Het aantal afgeschafte treinen steeg ten slotte tussen november 2012 en november 2013 van 1.596 (1,5 pct van het totale aantal treinen) naar 2.665 (2,6 pct). Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf2013...ampaign=seeding Verantwoording: Het gaat precies niet goed met de NMBS. Overlaatst stond er al in de krant dat ze een hoop treinen gingen afschaffen en nu dit. Er is niets zo hatelijk dan dat je moet wachten op openbaar vervoer. Tegenwoordig kan je gewoonweg niet meer vertrouwen op het openbaar vervoer. Het openbaar vervoer wordt er 'slechter' op, maar toch blijven ze het openbaar vervoer altijd maar promoten. Ik ruik hier een paradox. |