|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Vanaf volgend voorjaar elektrische taxi's in Brussel
Vanaf volgend voorjaar zullen in Brussel elektrische taxi's rondrijden. De Brusselse regering heeft daarvoor donderdag 50 licenties toegekend. Brussel is meteen de eerste Belgische stad met elektrische taxi's, luidt het in een mededeling van Brussels minister van Openbare Werken en Vervoer, Brigitte Grouwels.
In andere Europese steden, zoals Utrecht, Amsterdam en Londen, rijden al langer elektrische taxi's rond. Ook in diverse Aziatische steden is de elektrische taxi al ingeburgerd. Ons land bleef echter tot nu verstoken van elektrische taxivoertuigen. De 50 elektrische taxi's zullen amper van de andere taxi's te onderscheiden zijn, op één detail na: een specifiek logo duidt aan dat de voertuigen elektrisch zijn. De elektrische taxi's passen helemaal in het beleid van de Brusselse regering. "Taxi's zijn een vorm van openbaar vervoer", stelt minister Brigitte Grouwels. "In het kader van het nieuwe MIVB-beheerscontract besliste de Brusselse regering onlangs om het wagenpark van de MIVB te 'vergroenen'. Maar deze 'vergroening' geldt voor alle vormen van vervoer, dus ook voor de taxi's. De elektrische taxi's vormen voor mij dan ook een nieuwe stap om de mobiliteit in onze hoofdstad een nog duurzamer karakter te geven." Bron: Het Laatste Nieuws Mening: Ik vind het goed dat de stad Brussel elektrische taxi's gaat gebruiken in het voorjaar. ze zouden dat een jaar moeten gebruiken. het is goed voor het milieu dat ze met elektrische taxi's zo is er minder uitstoot van uitlaatgassen. |
#2
|
|||
|
|||
Vanaf volgend jaar elektrische taxi's in Brussel
Naar mijn mening is het invoeren van elektrische taxivoertuigen een positieve vooruitgang. Wanneer er steeds meer elektrisch gereden wordt, zal er heel wat minder luchtvervuiling zijn. Daarnaast worden er miljoenen liter brandstof bespaard en zal ook het geluidsniveau afnemen, aangezien een elektrische wagen volledig geluidloos rijdt. Elektrische wagens zijn bovendien kleiner dan normale wagens, waardoor deze ook goedkoper in verbruik zijn.
Daarnaast zou ook bewezen zijn dat elektrische wagens een betere wegligging hebben bij regen en sneeuw. De kans op slippen of op een ongeluk zal bijgevolg afnemen wanneer je met een elektrische wagen rijdt. Een mogelijk nadeel dat wel verbonden is aan het gebruik van elektrische wagens, zijn de snelheden die je ermee kan bereiken. Elektrische auto’s zijn snel en taxichauffeurs hebben vaak al de neiging om gehaast te zijn, wat dus geen goede combinatie is. Extra toezicht op het rijgedrag van taxichauffeurs is dus geen overbodige luxe. Ik merk dat er steeds meer elektrisch gereden wordt, en dat kan ons milieu alleen maar ten goede komen. Zo woonde ik enkele weken geleden in Olen nog een persconferentie bij waarbij distributiebedrijf Eandis de sleutels van de Citroën Zero, een elektrische wagen uit het Citroën gamma, overhandigde aan de burgemeester van Olen. Het gemeentebestuur van Olen zal gedurende drie maanden de kans krijgen om deze elektrische wagen te testen. Een dergelijke proefperiode is uitermate interessant om na te gaan of je een eventuele aankoop ervan zou overwegen. Dankzij dergelijke onderzoeken krijgen we meer inzicht in de voor- en nadelen van elektrisch rijden, wat op termijn misschien zal leiden tot een toename van de elektrische wagens in ons land. |