actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > WERELD > Wetenschap
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 14th December 2013, 22:39
i*is.huybrechts i*is.huybrechts is offline
Registered User

Studie: Offshore-windmolens kunnen orkanen kortwieken

Studie: Offshore-windmolens kunnen orkanen kortwieken

Gigantische windmolenparken op zee kunnen orkanen vijftig procent afzwakken en op die manier kwetsbare kuststeden beschermen, stelt een Amerikaanse studie. Of het ook uitvoerbaar is, is een ander vraag.

De studie is van de hand van professor Mark Z. Jacobson van de Stanford-universiteit in Californië. Hij stelde zijn resultaten voor op de conferentie van de American Geophysical Union in San Francisco.

Volgens Jacobson en zijn team is het mogelijk om orkanen te kortwieken door reusachtige windmolenparken te bouwen op zee. De turbines zouden ervoor zorgen dat de windsnelheden van een orkaan gevoelig verlaagd worden. Bijgevolg zouden ook de destructieve stormvloeden die door orkaanwinden opgestuwd worden significant ingeperkt worden. Resultaat: veel minder schade aan land.

Katrina

Jacobson gebruikte voor zijn studie een computersimulatie van orkaan Katrina in 2005. Katrina maakte grote delen van New Orleans met de grond gelijk en was een van de meest vernietigend, dure en dodelijke orkanen uit de Amerikaanse geschiedenis.

Met 70.000 windturbines voor de kust van New Orleans zouden de windsnelheden van Katrina tot 50 procent herleid zijn, stelde Jacobson. De stormvloed, die in New Orleans de meeste schade aanrichtte, zou zelfs 72 procent kleiner geweest zijn.

Positief neveneffect: 0,45 terawatt aan windenergie. Ter vergelijking: de vier kernreactoren van Doel zijn samen goed voor een slordige drie gigawatt. Eén terawatt is gelijk aan duizend gigawatt.

Een simulatie van orkaan Sandy in 2012 gaf gelijkaardige, zij het ietwat minder spectaculaire resultaten. De stormvloed van Sandy zette delen van New York City onder water en vernielde de kustlijn van New Jersey. Met wat Jacobson 'een muur van windmolens' noemt voor de kust, zou de stormvloed volgens de simulatie met 21 procent verminderd zijn.

Investeringen

Jacobson had het niet over de haalbaarheid van zulke muren van windmolens. Veel kleinere offshore-windmolenparken zorgen overal ter wereld voor verzet. Met de bouw van tienduizenden turbines per keer zouden ook gigantische investeringen gepaard gaan, al stelde Jacobson wel dat ze zichzelf zouden terugbetalen met hun stroomproductie.

De bescherming van kustlijnen in orkaangebieden zal de komende decennia steeds meer zorgen baren. Klimaatwetenschappers stellen dat door de opwarming van de aarde waarschijnlijk niet de frequentie van orkanen, maar wel hun sterkte zal toenemen. Vooral stormvloeden zijn dan van belang. Met een stijgende zeespiegel als basis zullen die steeds hoger - en dus gevaarlijker - worden.

Bron:

http://www.knack.be/nieuws/planet-e...mal-119536.html

12/12/13

Persoonlijke reactie:

Als ik dit zo lees lijkt het mij een goede investering aangezien Amerika vaak te kampen heeft met orkanen. Maar is het realistisch, dat vraag ik me af. We moeten nu ook eenmaal realistisch blijven en beseffen dat dit een enorme investering gaat zijn die ook veel tijd in beslag gaat nemen om waar te maken.

Echter praktisch gezien zou dit wel een enorme hulp zijn voor de mensen die de orkanen moeten trotseren. Plus naast het feit dat het de orkanen afremt en de schade zo ook vermindert levert het ook groene energie op.

Maar waar trekken we de lijn, er gaan sowieso mensen zijn die gaan protesteren aangezien dit hun uitzicht op hun kustlijn veranderd. En hoeveel zijn er dan nodig en gaat het ooit genoeg zijn, aangezien men al bezig is met de klimaatsveranderingen.

Persoonlijk ben ik een voorstander van dit aangezien ik liever een fraaier zicht heb dan een tornado die alles vernield. Het gaat ook veel mensen geruster stellen denk ik, wetend dat er toch iets is dat men kan proberen om moedernatuur te temmen. Voordien moest men gewoon hopen en afwachten. Nu kan men de hoop vergroten en er productief met omgaan.

Laatst aangepast door i*is.huybrechts : 14th December 2013 om 23:12.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 17:27.