|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
"EU faalt jammerlijk als veilige haven voor Syrische vluchtelingen"
De leiders van de landen van de EU moeten zich schamen voor de armzalige aantallen Syrische vluchtelingen die ze op hun grondgebied toelaten. Dat stelt de mensenrechtenorganisatie Amnesty International. Slechts 10 lidstaten bieden opvang aan niet meer dan 12.000 Syrische vluchtelingen. Sinds maart 2011 zijn naar schatting 2,3 miljoen Syriërs hun land ontvlucht.
Amnesty International is niet mals voor de houding die vele landen van de EU aannemen wat de vluchtelingen uit Syrië betreft. "De EU is jammerlijk gefaald als veilige haven voor Syrische vluchtelingen", stelt de mensenrechtenorganisatie. Slechts 10 lidstaten hebben aangeboden Syrische vluchtelingen op hun grondgebied op te vangen. Het totale aantal beschikbare plaatsen blijft beperkt tot 12.000, waarvan 10.000 beloofde plaatsen in Duitsland. Grote landen als het Verenigd Koninkrijk en Italië bieden helemaal geen opvangplaatsen aan. De Britse premier David Cameron verdedigt zich door te stellen dat zijn land vooral op hulp in de regio zelf focust. Cameron maakt zich voorts sterk dat het Verenigd Koninkrijk één van de grootste geldschieters is voor Syrië. "Fort Europa" Naar schatting 2,3 miljoen Syriërs zijn hun land ontvlucht sinds maart 2011. De meesten bevinden zich nu in de buurlanden. Volgens cijfers van de VN huisvest Libanon momenteel 838.000 Syrische vluchtelingen. Daarna volgen Jordanië (567.000), Turkije (540.000), Irak (207.000) en Egypte (129.000). Daar bovenop komen de liefst 6,5 miljoen Syriërs die in hun eigen land op de vlucht zijn. Amnesty International beweert dat veel vluchtelingen die richting de EU reizen op het zogenoemde "Fort Europa" botsen. De EU zou heuse "push back"-operaties op touw zetten met als doel Syriërs tegen te houden die het grondgebied via Turkije proberen te bereiken. De mensenrechtenorganisatie erkent wel dat reeds 55.000 Syriërs met succes asiel hebben aangevraagd in landen van de EU. Afgelopen september werd Zweden de eerste lidstaat die Syrische vluchtelingen een permanente verblijfsvergunning garandeerde. De VN moedigt westerse landen intussen aan tot 30.000 Syrische vluchtelingen op te vangen tegen eind volgend jaar. Per vluchteling wordt gastlanden 6.000 euro beloofd. De leiders van de EU zullen dit voorstel op 19 december bespreken. Mening: Ik ben het niet eens met wat er in dit artikel staat. Ik vind dat het zogenoemde "Europese fort" wel degelijk goed werkt en dat Amnesty International overdrijft. Niet elk Europees land kan zomaar heel veel Syrische vluchtelingen binnenlaten. Wel vind ik dat gezien de omstandigheden Europa misschien een kleine toegeving moet doen maar deze toegeving moet niet te groot zijn. Want wanneer ze dit voor Syrische vluchtelingen nu doen gaan ze dit voor toekomstige gelijkaardige gevallen ook moeten doen en dan begint de bal te rollen en wie weet dan nog waar hij gaat stoppen. Ik vind het bovendien ook niet juist da de VN zo'n hoge geldprijzen zet op het opvangen van vluchtelingen. Bron: De Redactie http://www.deredactie.be/cm/vrtnieu...y_international |