|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Dagelijks 12 pv's voor truckers die al rijdend bellen
Dagelijks 12 pv's voor truckers die al rijdend bellen
In de eerste zes maanden van dit jaar hebben politiediensten 2.240 truckers beboet omdat ze niet handvrij aan het bellen waren achter het stuur. Dat zijn er twaalf per dag. Alle mogelijke campagnes die waarschuwen voor de gevaren en de gevolgen van bellen achter het stuur, beginnen blijkbaar vruchten af te werpen. In 2011 werden nog 132.244 weggebruikers beboet. Daar waren toen 5.674 truckers bij. In de eerste helft van dit jaar werden 48.121 pv's opgesteld. 27.396 voor chauffeurs van personenwagens (ongeveer 150 per dag), 2.240 voor vrachtwagenchauffeurs en de rest voor onder meer fietsers, buschauffeurs en andere weggebruikers. Dat blijkt uit cijfers van staatssecretaris voor Mobiliteit Melchior Wathelet die uw krant kon inkijken. Toch beseffen politiediensten dan 2.240 pv's of 12 per dag in het eerste semester van dit jaar een zware onderschatting is. "Wie geregeld op de weg is, kan er niet naast kijken. We doen ons best om zoveel mogelijk overtreders naar de kant te halen. Maar vaak hebben we andere prioriteiten", klinkt het bij de verkeerspolitie. De transportfederatie en -bonden manen hun leden al jaren aan om veilig te bellen achter het stuur. Handvrij dus. En ook het BIVV voert geregeld campagne tegen rijden en bellen. Zij zijn opgetogen dat het aantal overtredingen licht is gedaald. Op bellen achter het stuur staan zware boetes. Van 110 euro tot 1.500 euro voor wie gedagvaard wordt voor de politierechtbank. bron: http://www.hbvl.be/nieuws/binnenlan...end-bellen.aspx eigen mening: Het doet me een plezier te lezen dat het aantal boetes voor bellen achter het stuur gedaald zijn. Dat wil niet zeggen dat we er geen aandacht meer aan moeten schenken, want het is en blijft nog steeds een probleem. Daarom vind ik de campagnes die wijzen op de gevaren en gevolgen van bellen achter het stuur zo goed, zo gaan de mensen inzien dat dit gevaarlijk is. Ze brengen hierdoor niet alleen anderen in gevaar, maar ook henzelf. Niet bellen achter het stuur is dus de boodschap! |