|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Nieuwe NMBS-baas maakt van klokvastheid topprioriteit
De stiptheid van de treinen zal erop vooruitgaan, al zullen de reistijden gemiddeld een beetje toenemen. Dat heeft de kersverse gedelegeerd bestuurder van de NMBS, Jo Cornu, dinsdag verklaard in de Kamercommissie Infrastructuur, waar hij het nieuwe vervoersplan van de NMBS uit de doeken deed.
In dat plan wordt beter rekening gehouden met de aansluiting tussen de treinen en wordt het rijschema beter afgestemd op de realiteit. Klokvastheid Het was de eerste keer sinds zijn benoeming dat Cornu zijn opwachting maakte in de Kamer. Hij mocht meteen het nieuwe vervoersplan, dat eind volgend jaar van kracht wordt, komen toelichten en maakte meteen ook van de gelegenheid gebruik om het gevoelige thema van de stiptheid aan te snijden. "We willen absoluut terug naar de klokvastheid", klonk het. Het nieuwe plan zal gelden voor drie jaar. Ter herinnering: het vorige vervoersplan dateert al van 1998. Cornu verwacht dat de stiptheid zal verbeteren omdat er in het schema rekening wordt gehouden met de veiligheidsingrepen op de sporen, de extra haltes en met de werken door Infrabel op de lijnen. Ten opzichte van 1998 is het aantal reizigers met 70 procent toegenomen. De komende jaren verwacht Cornu een groei van 2,05 procent per jaar. Nieuwe NMBS-baas maakt van klokvastheid topprioriteit Noord-Zuidas De gemiddelde reistijd zal in het vervoersplan met 1 procent toenemen. Op de drukste lijnen zal dat met 3,3 procent zijn, ofwel 2 minuten op een rit van een uur. Opvallend is dat de doorrijtijd van de Noord-Zuidas in Brussel officieel 13 minuten zal duren. Nu is dat op papier 11 minuten, maar duurt die in de feiten twee minuten langer. Ook daalt het aantal "rijpaden" per uur, "zodat het verkeer in de Noord-Zuidas niet bij de minste vertraging een soep wordt", aldus Cornu. Bij het luik stiptheid benadrukte de nieuwe NMBS-baas dat zelfs onder perfecte omstandigheden, treinen vertraging oplopen. Zo is 21 procent van de vertragingen niet toe te schrijven aan een of ander incident. Als voorbeeld gaf Cornu de discipline in de dienstuitvoering. Ook is er een probleem met het rollend materieel. Liefst 25 procent van de redenen heeft daarmee te maken. De NMBS kampt met 50 procent meer pannes dan in de objectieven staat en het nieuwe materieel gedraagt zich niet veel beter, lichtte Cornu toe. Hij wil ook rond de tafel zitten met de veiligheidsinstantie DVIS over de veiligheidsprocedures op het spoor. "We gaan niet onvoorzichtig zijn", onderstreepte hij, maar toch vestigde hij er de aandacht op dat verschillende procedures verregaande gevolgen voor de timing kunnen hebben. 10 december, 16:52 http://www.vandaag.be/binnenland/14...prioriteit.html eigen mening ik hoop dat het deze keer wel lukt want ze kunnen dat altijd wel zeggen maar er zijn elke dag verschillende mensen dat te laat op hun werk zijn door het openbaar vervoer. ik vind dat het echt nodig was om nog eens rond de tafel te zitten en te zien hoe het komt dat de treinen altijd te laat kwamen. ik zeg niet dat het alle treinen zijn maar meestal wel de zelfde dus ze doen er zeker goed aan om meer controle uit te voeren op de reistijden. |