|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Chatters moedigen 20-jarige student aan om zelfmoord te plegen voor camera
200 mensen keken naar de livestream van de 20-jarige Canadese student ‘Stephen’ die op chatbox 4Chan aangekondigd had dat hij zichzelf van het leven ging beroven. Meer nog, de chatters moedigden de jongeman zelfs aan. Het is nog niet duidelijk of de jongeman het incident heeft overleefd.
‘Dit is het’, kondigde ‘Stephen’ aan op de chatbox. Al is het niet zeker dat het om de echte naam van de jongeman gaat, want op 4Chan is het perfect mogelijk om anoniem of onder een alias dingen te posten. ‘Vannacht zal ik mijn eigen leven beëindigen. Ik ben al een uur bezig aan de voorbereidingen en ik ben er klaar voor. Als een jarenlange gebruiker van 4Chan wil ik iets teruggeven aan de gemeenschap hier. Ik wil een hero worden, voor jullie allemaal.’ Een ‘hero’ is in dit geval online cybertaal voor ‘iemand die zelfmoord pleegt’. Op de beelden is te zien hoe ‘Stephen’ enkele pillen innam, wodka dronk en een vuurtje startte in zijn kamer. Als de rook zich ophoopte in de kamer, ging hij onder zijn bed liggen. Even later zie je nog net dat enkele brandweermannen de student uit zijn kamer haalden. Aanmoedigingen Het voorval heeft enorm veel opschudding veroorzaakt in Canada. Niet alleen omdat de jongeman zichzelf van het leven wilde beroven voor de camera’s, maar meer nog omdat de livestream door een maximaal aantal chatters gevolgd werd en er zelfs mensen waren die hem nog aanmoedigden ook. ‘Hij doet het, laten we de foto van zijn poging gebruiken als onze achtergrond op onze computer’, luidde het onder meer. Of ‘Stephen’ nog leeft, of hoe hij eraan toe is, is nog niet bekend. Zelfs over zijn identiteit is nog geen zekerheid. Volgens enkele plaatselijke media zou het gaan om een 20-jarige student aan de universiteit van Guelph in het Canadese Ontario. Bron: Het Nieuwsblad, 02/12/2013 Mening: Ik vind het vies dat mensen iemand kunnen aanmoedigen om zelfmoord te plegen. Ik weet niet of 'Stephen' echt dood wou of dat hij dit deed voor 4Chan... Almaar goed dat de brandweer hem konden weghalen voordat de brand zich helemaal had verspreidt. Ik hoop dat psychologen hem kunnen helpen, zodat dit geen 2e keer gaat gebeuren. Maar ik zit met een vraag: waarom zou een 20-jarige zelfmoord willen plegen voor een camera? Dat snap ik niet, als je echt depressief bent, ga je toch niet voor de camera even wat pillen slikken en wodka drinken, om daarna een vuurtje te stoken in je kamer? Ik hoop dat dit snel wordt opgelost, want hiervan ga je echt gruwelen. Laatst aangepast door J*yce.Verresen : 2nd December 2013 om 13:20. |