![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Diabolo-trein naar Zaventem flopt
Het aantal treinreizigers dat gebruik maakt van de Diabolo-spoorverbinding tussen Antwerpen en Brussels Airport valt tegen. Dat vernam De Tijd van de private concessiehouder van de spoorlijn, Northern Diabolo. Concrete cijfers worden niet vrijgegeven.
‘De vooropgestelde reizigersvolumes worden vooralsnog niet gehaald’, luidt het bij Northern Diabolo. Ook spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel en spoorwegmaatschappij NMBS willen geen concrete cijfers kwijt. Volgens Brussels Airport stabiliseert het aantal reizigers dat de trein naar de luchthaven neemt, op 3,6 miljoen per jaar of 19 procent van alle passagiers van de luchthaven, ‘terwijl het toch fors zou moeten groeien’. Vanuit Leuven zouden zelfs minder mensen per spoor naar de luchthaven gaan. De Diabolo-verbinding, waarmee de reistijd tussen Antwerpen en de luchthaven gehalveerd werd tot een half uur, kostte 678 miljoen euro. Ze vormde de eerste publiek-private samenwerking van de Belgische spoorwegen. Reizigers die vanuit Antwerpen en andere steden de trein nemen naar de luchthaven moeten een toeslag betalen van 4,40 euro. Mening: Ik vind het zeer jammer dat er niet meer mensen gebruik maken van deze verbinding. Ik vind de verbinding op zich een heel goed project want het verkort de reistijd, maar ik stel me toch vragen bij het bedrag dat ze ervoor betaald hebben. 678 miljoen euro is niet niks en ik vraag me af dat dit dan geen nutteloze investering was wanneer er toch te weinig passagiers deze verbinding nemen. Hopelijk komen er in de toekomst nog meer passagiers bij anders zou ik het weggegooide geld vinden. Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20131128_00861011 |
#2
|
|||
|
|||
Dit vind ik toch wel een vreemd geval. Het is net heel positief dat er meer geïnvesteerd wordt in openbaar vervoer. Als het dan ook nog eens supersnel vervoer is, zou dit toch zijn effect moeten hebben. Nu stel ik me vragen bij de kwaliteit van de trein of de verbinding ervan. Loopt er weer zoveel fout bij ons openbaar vervoer? De kosten zijn ook niet onoverkomelijk. Wanneer je de trein van Antwerpen of andere steden uit zou nemen, betaal je 4,40 euro. Dit kan vooral niet de oorzaak zijn. Als je ergens in wil investeren, doe het dan wel goed en met voorbedachte rade.
|