|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Mediacampagne moet jongeren warm maken voor wetenschap en technologie
Mediacampagne moet jongeren warm maken voor wetenschap en technologie
Vlaams minister van Innovatie Ingrid Lieten (SP.A) heeft donderdag een mediacampagne voorgesteld die jongeren warm moet maken voor wetenschap en technologie. Voor de campagne, die loopt onder de noemer ‘Richting Morgen’, zijn vier rolmodellen geselecteerd die jongeren moeten aansporen bezig te zijn met innovatie, wetenschap en technologie. De problematiek is niet nieuw. Terwijl de Vlaamse arbeidsmarkt schreeuwt om technisch en wetenschappelijk geschoold personeel, kiezen onvoldoende jongeren voor wetenschappelijk en technische richtingen. Ook de doorstromingen vanuit die richtingen naar technisch-wetenschappelijke sectoren kan beter. Om die problemen aan te pakken, werkte de Vlaamse regering eerder al een STEM-actieplan uit. STEM staat voor Science, Technology, Engineering en Mathematics. Intussen neemt het aantal inschrijvingen in zogenaamde STEM-richtingen in het hoger onderwijs toe. In 2008-2009 waren er 16.405 inschrijvingen. In 2012-2013 was dat opgelopen tot 18.419. Die stijging zou zich ook in het lopende academiejaar doorlopen. Ook het aantal jonge wetenschappers dat afstudeert met een STEM-diploma is de afgelopen jaren met enkele duizenden toegenomen. Er is en blijft wel nog een genderonevenwicht: amper 29 procent van de studenten die afstuderen met een STEM-diploma is vrouw. ‘Belangrijke evolutie’ Minister Lieten ziet de stijging van het aantal STEM-richtingen als ‘een belangrijke evolutie’. De SP.A-minister wil de evolutie verder ondersteunen en ook wetenschap van haar ‘stereotiep imago’ afhelpen. ‘Jongeren associëren wetenschap wel met doorbraken, maar zij zijn zich nog onvoldoende bewust dat zij aan die grote doorbraken kunnen bijdragen.’ Om die perceptie bij te sturen en nog meer jongeren warm te maken voor wetenschap en technologie start een mediacampagne met vier rolmodellen, twee mannen en twee vrouwen, die hun eigen ervaringen delen in tv-spots en advertenties. De campagne loopt vanaf 11 november 2013 en zal verschijnen op tv (Eén, Canvas, VTM en Vier), radio (Radio2, Qmusic, Stubru) en in Metro en Klasse voor Ouders. De Standaard, 7/11/2013 Eigen mening: Het is belangrijk dat jongeren een correct beeld hebben van de wetenschap. De campagne, die Ingrid Lieten voorstelt , draagt zeker bij tot dit juiste beeld. Het zijn echte wetenschappers die hun eigen ervaringen delen. Het is zeker positief dat ze vrouwen in beeld brengen. Er zijn nog altijd minder vrouwen die een wetenschappelijke of technische richting volgen. Je ziet dit verschil ook duidelijk in de scholen. Ik heb zelf een wetenschappelijke richting gedaan in het middelbaar. In mijn klas zaten meer jongens als meisjes, en degene die verder studeren in een wetenschappelijke richting waren over het grote deel ook jongens. Ik merk dit probleem dus zelf ook. Ik hoop dat vele jongeren na het zien van de campagne toch voor een wetenschappelijke of technische richting kiezen. |