actualiteitsforums  

Ga Terug   actualiteitsforums > ACTUALITEITSFORUM > Pro of Contra?
Gebruikersnaam
Wachtwoord
Home FORUMS Registreer Arcade Zoeken Posts van vandaag Markeer Forums als Gelezen

Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp Waardeer Onderwerp Weergave Modus
Oud 26th October 2013, 10:50
S*ef Bruyninckx S*ef Bruyninckx is offline
Registered User

Mieke Van Hecke wil kindergeld intrekken bij luxeverzuim

Mieke Van Hecke wil kindergeld intrekken bij luxeverzuim

Mieke Van Hecke, directeur-generaal van het katholiek onderwijs, stelt voor om tijdelijk het kindergeld in te trekken als leerlingen spijbelen om vroeger op vakantie te kunnen. "Zo zien hun ouders misschien eindelijk het belang hiervan in", zegt ze vandaag in de krant Het Laatste Nieuws.

Ondanks een nieuwe, strengere wet om het luxeverzuim tegen te gaan, zijn vrijdag op Brussels Airport alweer honderden gezinnen met kinderen op reis vertrokken. Mieke Van Hecke is het grondig beu.

"We hebben er nu werkelijk alles aan gedaan om dit fenomeen in te perken: er is een nieuwe wet, de scholen zorgen voor opvang en activiteiten tot de laatste dag en de dokters schrijven veel minder makkelijk briefjes uit. En toch werkt dit niet, omdat sommige ouders gewoon niet mee willen. Zeer jammer", vindt ze.

"We moeten dan ook nadenken over sancties. De schooltoelage of het kindergeld tijdelijk - bijvoorbeeld de maand na de overtreding - intrekken, lijkt de enige manier om deze ouders te treffen. Zo beseffen ze misschien hoe belangrijk het is om kinderen tot de laatste dag naar school te laten gaan."

Ook de koepel van het gemeenschapsonderwijs is het ermee eens dat de ouders aangepakt moeten worden, maar voor hen zijn sancties een allerlaatste redmiddel. "We hopen dat verder sensibiliseren toch nog een oplossing kan brengen", aldus woordvoerster Sarina Simenon.

Bron: De Morgen; http://www.demorgen.be/dm/nl/1344/O...xeverzuim.dhtml
Datum: 26 oktober 2013
Mijn mening: Ik vind het geen goed idee van mevrouw Van Hecke om het kindergeld af te pakken bij luxeverzuim. Ten eerste vraag ik mij af hoe je dat gaat controleren. Er zijn ook kinderen die echt ziek zijn de laatste dagen voor een vakantie. Hoe ga je de kinderen die echt ziek zijn kunnen scheiden van de kinderen die aan luxeverzuim doen? Ten tweede vind ik niet dat kinderen en ouders moeten gestraft worden. De laatste dagen voor een vakantie (vooral voor de grote vakantie) wordt er in de scholen niet veel meer gedaan. Tijdens die dagen is er nog het rapport dat afgehaald moet worden en de viering in de kerk. Bij deze activiteiten houdt het bij veel scholen op. Ten derde denk ik niet dat de straf veel effect zal hebben. Als de ouders er voor kiezen om vroeger op reis te vertrekken, besparen ze meer dan die maand kindergeld dat zou worden afgenomen.
Conclusie: Ik denk niet dat deze regel veel invloed gaat hebben op de ouders. Bovendien vind ik niet dat ze een grote fout begaan want de kinderen doen vaak geen nuttige activiteiten op school die laatste dagen voor een vakantie.
Met citaat antwoorden
Antwoord

Onderwerp Opties Zoek in onderwerp
Zoek in onderwerp:

Uitgebreid Zoeken
Weergave Modus Stem op dit onderwerp:
Stem op dit onderwerp::

Posting Regels
Je mag niet nieuwe onderwerpen maken
Je mag niet reageren op posts
Je mag niet bijlagen posten
Je mag niet jouw posts bewerken

vB code is Aan
Smilies zijn Aan
[IMG] code is Aan
HTML code is Uit
Forumsprong

Alle tijden zijn GMT +2. De tijd is nu 14:08.