![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
#1
|
|||
|
|||
Nieuwe treintunnel geopend tussen Europa en Azië
Nieuwe treintunnel geopend tussen Europa en Azië
Turkije hoopt met de aanleg van een spoortunnel onder de Bosporus het fileleed in Istanboel te verzachten. In Turkije wordt een spoortunnel geopend onder de Bosporus, de zeestraat die Europa van Azië scheidt ter hoogte van de stad Istanboel. Dat meldt de omroep BBC. De Marmaray-tunnel moet een antwoord bieden op de enorme verkeersproblemen in de Turkse stad. De ondergrondse treinverbinding wordt meteen de eerste tunnel ter wereld die twee continenten met elkaar verbindt. Bij het ontwerp en de bouw is bijzondere aandacht besteed aan de bestendigheid ervan tegen aardbevingen. Drukke metropool Volgens de Turkse autoriteiten zal de Marmaray-tunnel dagelijks worden gebruikt door meer dan 1,5 miljoen passagiers. Met de komst van de verbinding zou het aantal files in de stad met zo'n 20 procent moeten afnemen. Met een bevolking van meer dan 13 miljoen inwoners is Istanboel een van de grootste en drukste metropolen ter wereld. De spoortunnel is 13 kilometer lang en gaat op sommige punten 62 meter onder de grond. Daarmee is het gelijk de diepste tunnel ter wereld. Het duurt ongeveer vier minuten, voordat passagiers ermee de overkant van de Bosporus bereiken. Historisch De Turkse premier Recep Tayyip Erdogan heeft zich jarenlang ingezet voor de nieuwe tunnel. De werkzaamheden hadden eigenlijk al afgerond moeten zijn in 2009, maar door de vondst van een haven uit de tijd van de Romeinse keizer Theodosius liep het project veel vertraging op. De treintunnel wordt nu ingehuldigd op de 90ste verjaardag van de Turkse republiek. Het idee voor een ondergrondse verbinding tussen het Europese en het Aziatische deel van Turkije stamt eigenlijk al uit 1860. Als bedenker ervan geldt de Ottomaanse sultan Abdoel Medjid. Er wordt daarnaast ook nog gewerkt aan een autotunnel onder de Bosporus. (YD) Bron: Knack (http://www.knack.be/nieuws/wereld/n...mal-113702.html), 29/10/2013. Mening: Allereerst wil ik verduidelijken waarom ik dit artikel onder het onderdeel 'sociaal-economisch' heb geplaatst. Ik heb dit onder dit onderdeel geplaatst omdat dit toch wel een hele investering is (economisch) en omdat het het sociale aspect tussen twee continenten (Europa en Azië) versterkt. Eerst dacht ik dat dit niet zo'n goed idee was om Azië met Europa te verbinden. Zo zijn er toch al weer meer middelen voor vluchtelingen om naar Europa te vluchten. Deze manier is waarschijnlijk ook goedkoper dan het nemen van een vliegtuig. Als er meer en meer vluchtelingen naar Europa komen, wordt Europa overbevolkt en hebben we een probleem. Ik vond het op zich dus geen goed idee. Maar toen ik verder las in het artikel, begon ik het een goed idee te vinden. Dit is de ideale oplossing voor de vele verkeersproblemen in de Turkse stad. Ik dacht wel aan mogelijke problematiek hierrond. Wat als er namelijk aardbevingen zijn? Is het dan niet gevaarlijk voor de passagiers? Maar in het artikel wordt vermeld dat hier rekening mee gehouden is en dus bestendig is tegen aardbevingen. Ik ben eerlijk gezegd benieuwd naar deze nieuwe treintunnel die twee continenten verbindt. Het is namelijk de eerste tunnel ter wereld die twee continenten met elkaar verbindt. |