![]() |
|
![]() |
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
EU dreigt midden november betalingen te moeten staken
EU dreigt midden november betalingen te moeten staken
De Europese Unie dreigt midden volgende maand haar rekeningen niet meer te kunnen betalen indien het Europees Parlement deze week geen groen licht geeft voor bijkomende middelen voor de lopende Europese begroting. Dat heeft Commissievoorzitter José Manuel Barroso maandag aan het Europees Parlement laten verstaan. “Deze ochtend om 07.30 uur heeft de voorzitter van de Europese Commissie me geïnformeerd dat hij vreest dat de Commissie tegen midden november geen betalingen meer zal kunnen verrichten indien er geen amendementen op de begroting goedgekeurd worden”, verklaarde parlementsvoorzitter Martin Schulz maandagavond bij de opening van de plenaire vergadering in Straatsburg. Volgens Schulz meldde Barroso dat een extra schijf van 2,7 miljard euro nodig is om het tekort aan douaneinkomsten te compenseren. De Duitser vernam daarbij dat de lidstaten voor het eerst bereid zouden zijn om dat tekort aan te vullen. Schulz voegde toe dat de begrotingscommissie het verzoek zal bekijken en dat mogelijk later deze week een stemming kan georganiseerd worden. De grootste politieke fracties in het halfrond reageerden kritisch op de melding. De Europese begroting van dit jaar vertoont inderdaad een gat, maar de Europarlementsleden eisen meer dan 2,7 miljard euro. Volgens Straatsburg is er nog eens zo’n 4 miljard euro nodig om het budget voor dit jaar op orde te houden. In afwachting weigeren ze de nieuwe Europese meerjarenbegroting voor de periode tot 2020 groen licht te geven. De stemming daarover is deze week weerom verdaagd. “Als de Europese Commissie inderdaad niet meer kan betalen, dan moeten we duidelijk maken dat de lidstaten daarvoor verantwoordelijk zijn. We wachten op hen voor de goedkeuring van minstens drie amendementen op de begroting”, kwam liberaal fractieleider Guy Verhofstadt tussen. Net als zijn EVP-collega Joseph Daul eiste de Belg garanties dat de lidstaten ook de bijkomende schijven van 3,6 miljard euro en 400 miljoen euro honoreren vooraleer het parlement over de brug komt. Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20131021_00802558 Eigen mening: Bij zo'n nieuws maak ik me altijd de bedenking dat de financiële crisis dan toch nog niet voorbij is, ik vind het dan wel weer positief dat de lidstaten zelf voor het eerst bereid zijn om dat tekort aan te vullen, toch weer een teken dat de lidstaten economisch aan het terugkomen zijn. |