#1
|
||||
|
||||
Website Sensoa
Afgelopen vrijdag 20/05/2005 werd een studiedag georganiseerd door sensoa, het Vlaams service- en expertisecentrum voor seksuele gezondheid en hiv: seksuele gezondheid en culturele diversiteit. De studiedag ging door in het Vlaams Parlement; de opkomst was talrijk...
Het onthouden waard was een studie van dr. Telidja Klaï waaruit het belang blijkt van lessen biologie en van leerkrachten in seksuele opvoeding van allochtone en autochtone jongeren. Dit is vooral zo voor meisjes, maar ook voor jongens. Samen met vrienden en klasgenoten worden lessen biologie opgegeven als belangrijkste bronnen, gevolgd door film, media en leerkrachten. Dit is een belangrijke vaststelling omdat hiermee wordt aangetoond dat het wel degelijk zinvol is om leerkrachten tools aan te reiken om te werken rond diversiteit. Voor jongens is ook de eigen ervaring heel belangrijk. Een verschil tussen allochtone en autochtone jongeren is dat voor autochtone jongeren moeder en vader belangrijkere bronnen zijn dan voor allochtone jongeren. Binnen autochtone gezinnen is er meer directe, open communicatie rond seksualiteit. Maar het is mogelijk dat allochtone jongeren binnen het gezin op een andere, meer impliciete wijze worden ingelicht over seksualiteit. Voor de rest zijn er weinig of geen verschillen. Zie verder website Sensoa: http://www.sensoa.be/index.php
__________________
"Never argue with an idiot, they'll just bring you down to their level and beat you with experience." (c)TB |