|
|
Onderwerp Opties | Zoek in onderwerp | Waardeer Onderwerp | Weergave Modus |
|
|||
|
|||
Bulgarije plant bouw 30 km lange schutting tegen Syrische migranten
De plannen van de Bulgaarse regering om een schutting te bouwen moet de grote toevloed van Syrische migranten in het land indammen. De minister van Binnenlandse zaken Vasil Marinov wil de barričre 30 kilometer lang en drie meter hoog maken.
‘Bijna 85 procent van de illegale vluchtelingen steken de grens met Turkije over aan de grensstad Elhovo’, verklaarde Marinov. ‘Dat is het moeilijkste deel van de grens om te controleren.’ Een schutting zou zo’n 2,6 miljoen euro kosten, volgens de minister. Wanneer de schutting afgewerkt zou zijn, wist hij niet te zeggen. Bulgarije wordt overspoeld met illegale migranten, die de grens oversteken vanuit buurland Turkije. Sinds het begin van het jaar zijn 6.800 migranten Bulgarije binnengekomen. 70 procent van hen heeft de Syrische nationaliteit. Velen van hen zitten in onthaalcentra. Het vluchtelingenagentschap van Bulgarije kan de toevloed niet aan. Slechts 17 migranten hebben de status van vluchteling gekregen. 965 kregen een ander soort status dat hen toelaat vrij in het land te bewegen, maar Bulgarije niet te verlaten. Bron: www.standaard.be 18/10/2013 Eigen mening: Ik heb een dubbel gevoel bij dit artikel. Langs de ene kant kan ik volop begrijpen dat Bulgarije (en ook andere Europese landen) de toestroom van Syriërs niet kunnen blijven houden. De oorlog daar duurt nu al 3 jaar en er blijkt geen einde aan te komen, de vluchtelingen blijven dus toestromen. Langs de andere kant vind ik het maken van een schutting (noem het een IJzeren Gordijn) ouderwets. Die manier van werken gebeurde veel in de Koude Oorlog, maar sinds de val van de Berlijnse Muur in 1989 vind ik niet dat er in Europa nog zulke bouwwerken mogen bestaan. Een compromis is nodig: de Bulgaren moeten onder meer samen met Turkije werken aan een andere opvangmogelijkheid of andere manier om Syriërs uit het land te weren, het maken van een schutting is te ouderwets. |